۱۰۰ گام تا بهترین خود شدن

این نوشته هر روز یک گام اضافه می‌شود.

#چالش_۱۰۰_روز_۱۰۰_گام

 

مراحل رشد صد روزه

این چالش ۱۰۰ روزه را که در دوره سایت نویسنده استاد عزیزم شاهین کلانتری طرح نمودند. مرا به یاد این بیت از شعر «صائب تبریزی»انداخت که چه زیبا می‌گوید:

خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا می‌رود دیوار کج

 

  امیدوارم از آغاز کار و از امروز تا حدود صد روز باقیمانده تا پایان  سال ۱۴۰۲ را با جدیت از خشت اول با دقت و درستی کار خود را هر روز ادامه دهم. «موضوع توسعه فردی یا خودسازی و خودشناسی» که با عنوان «بهترین خود شدن»  انتخاب نموده‌ام تا هر روز با پیشنهادی که خود نیز یا آن را تجربه نموده‌ام یا می‌خواهم همراه با شما در جهتش گام بردارم اینجا برایتان بنویسم تا با هم تجربه‌اش کنیم. باشد که تا پایان سال با هم به انسانی بهتر تبدیل شویم.

 

خودشناسی درباره‌ی آرامش طبیعی و عمیق ذهن ، رفع دائمی تنش‌های ذهن ناخودآگاه ، جوشیدن شادی از درون ، درک کردن این‌که واقعا چه کسی هستید ، یادآوری احساسات دوران کودکی ، یادآوری رفتارهای تاثیرگذاری که در دوران کودکی از دیگران دیده‌اید و یادآوری اتفاقاتی که شما را در دوران کودکی متحول کرده‌اند است.
برای شناختن خودتان، باید ابتدا این نکته را درک کنید که شما یک جسم ساکن مثل یک گلدان ، یک تابلوی نقاشی یا حتی قطعه‌ی موسیقی نیستید. شما یک موجود زنده هستید که تغییر می‌کنید و ابعاد بسیار گوناگونی دارید.

بنابراین بهتر است خودتان را مثل یک امتداد در نظر بگیرید، یعنی هر روز احساسات و افکار و اتفاقاتی که برای شما رخ می‌دهد را ثبت و پیگیری کنید تا از مجموع آن‌ها به الگوهای احساسات و افکارتان و یک برآیند کلی درباره‌ی خودتان برسید.

گام اول: روز شنبه  ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۲

گام اول خودشناسی  

نوشتن نقاط ضعف و نقاط قوت خویش

 

توجه به این نقاط و مقایسه‌شان بر اساس توانایی‌هایی که داریم و با توجه کردن به  نقاط‌ضعف و پر رنگ نمودن نقاط‌قوت و مواجه شدن با آن‌ها و ترس از روبروشدن با آن‌ها را کنار گذاشتن و اقدام کردن است. گاه هر اقدامی در جهت رفع عیوب و نقص‌هامان سخت‌ترین کار است که مهمترین کار در جهت خودشناسی مواجه شدن با آن  با جدیت و استمرار روزانه است. 

 

گام دوم روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲

 

 به رفتارهای خود در طول روز توجه کنید

تمام نکاتی که در مرحله قبل یادداشت کرده‌اید احتمالا در رفتارهای روزانه شما وجود دارند؛ بنابراین بدون اتلاف وقت سعی کنید در طول روز رفتارهای خودآگاه و ناخودآگاه خود را زیر نظر گرفته و در صورت امکان نکات برداشتی خود را یادداشت کنید. مواردی که بیشترین تکرار را در طول روز دارند مشخص کنید و درباره ارتباط آن با شخصیت‌تان اطلاعات کسب کنید. همچنین اگر موارد تکراری از نقاط ضعف شخصیتی وجود دارد، در جهت برطرف کردن آن‌ها و اصلاح‌شان گام بردارید. بنابراین تنها کاری که در این مرحله لازم است انجام دهید، مشخص کردن مواردی از مرحله یک است که در طول روز رفتارهایی تکراری بر مبنای آنها انجام می‌دهید. سپس در جهت اصلاح یا تقویت آن موارد گام بردارید و روز به روز شخصیت خود را بهتر و بیشتر بشناسید.   گام سوم روز دوشنبه ۲۰آذر ماه ۱۴۰۲

 از دیگران بپرسید!

از لحاظ روانشناختی، تصویر شخصیتی ما دارای سه جنبه است: ۱- شخصی که فکر می‌کنیم هستیم ۲- شخصی که می‌خواهیم باشیم ۳- شخصی که واقعا هستیم و دیگران آنرا می‌بینند. مورد اول بستگی به درجه خودشناسی‌مان دارد و هرچه این مهارت درون ما بیشتر باشد، به این هدف نزدیک‌تر هستیم. مورد دوم را اهداف و آرزوهای ما مشخص می‌کنند. اما مورد سوم که واقعی‌تر و باحال‌تر از بقیه است. شخصی که واقعا هستیم همان شخصیتی است که از نگاه دیگران داریم. درواقع هرچه انسان سعی کند شخصیت خود را تغییر دهد، ناخودآگاه کارهایی انجام خواهد داد که شخصیت واقعی وی را فاش خواهد کرد. بنابر تفاسیر ارائه شده، اگر دوست دارید تصویری واقعی از شخصیت خود داشته باشید، از افراد نزدیک خود بپرسید. از آنها درباره شخصیت خود بپرسید و بخواهید که نکات بارز مثبت و منفی شخصیت شما را شرح دهند. همچنین می‌توانید از آنها درخواست کنید که برای مدت زمانی مشخص رفتارهای شما را زیر نظر گرفته و نکات بارز شخصیت‌تان را یادداشت کنند و بعد از مدتی، آنها را به شما تحویل دهند. این موضوع به سادگی شما را در رسیدن به خودشناسی کمک می‌کند.   گام چهارم سه شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲

 اهدافی برای خود تعیین کنید!

همانطور که در بخش قبل گفته شد، شخصی که می‌خواهیم باشیم از آرزوها و اهداف ما تبعیت می‌کند. اینکه برای خود اهداف و آرزوهایی تعیین کنید می‌تواند سبب خودشناسی مثبت و ارتقای اعتماد به نفس‌تان شود. سعی کنید تمام آرزوهای دور و نزدیک خود را روی کاغذ بیاورید و برای دستیابی به آنها برنامه ریزی کنید. البته این برنامه ریزی را بر اساس شناختی که تا کنون از خود کسب کرده‌اید انجام دهید تا تمرینی برای افزایش خودشناسی‌تان باشد. البته توجه کنید که این هدف گذاری نباید به طور غیر منطقی و دور از دسترس بیان شده باشند. گام پنجم چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲  یادگیری را در زمینه خودشناسی فراموش نکنید!

همانطور که یادگیری در تمام دوره‌های زندگی موثر عمل می‌کند، در تمرین خودشناسی نیز اثرات فراوانی دارد. وقتی که یادگیری مثبت را اساس کار خودشناسی قرار می‌دهید، نا خودآگاه ویژگی‌های مثبتی که ناشی از یادگیری شماست به شخصیت‌تان افزوده خواهند شد. این ویژگی‌ها هم در شکل گیری شخصیت و هم در افزایش مهارت شناخت‌تان نسبت به خود تاثیرات فراوانی خواهند داشت. الگو برداری از رفتارهای مثبت و فوق العاده‌ای که ذهن‌مان تشخیص می‌دهد یک طرف قضیه و نکته برداری از اینکه چرا مغزمان آن رفتار بخصوص را به عنوان عملی خوب و جالب تلقی کرده است، طرف دیگر قضیه است. نکته برداری از الگوها و آنالیز نکات استخراج شده می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای در افزایش این مهارت داشته باشد.
گام ششم روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۲

 

نوشتن جملات تاکیدی روزانه

 

 نوشتن جملات تاکیدی را تبدیل به عادتی روزانه کردن باعث می‌شود که این عادت ذهن ناخودآگاه شما را پرورش دهد. و مزایای زیر را برای شما به همراه دارد: ۱.  نوشتن افکار و احساسات  و خالی شدن ذهن‌ ۲. دقت کردن به وقت و دلیل تغییر احساسات ۳. گوش سپردن به ندای درونی و تجربیات خود ۴. پختگی احساسات با نوشتن آن‌ها ۵. صریح و بی پرده نوشتن افکار ۶. ثبت افکار در لحظه‌ی وقوع ۷. استاد تجزیه و تحلیل افکار خود شدن ۸. شناسایی موقعیت‌های الهام‌بخش و برانگیزاننده‌ی افکار مثبت ۹. به راحتی منشأ افکار پیچیده‌ی خود را پیدا کردن ۱۰. به راحتی به افکار عمیق‌تر خود پی بردن ۱۱. راحت و سریع بودن تجزیه و تحلیل افکار عمیق خود

گام هفتم روز جمعه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲

تقویت اراده

ما می دانیم که افکارمان عادت‌هایمان را شکل می دهند و عادت‌هایمان ما را. بنابراین ما در نهایت الگویی بسیار پیچیده از عادات و افکارمان هستیم که درک و تشخیص آنها ابتدا کمی مشکل و گیج کننده به نظر می‌رسد. اما به یاد داشته باشید که نیرویی بالاتر از اراده‌ی شما ( و البته ذهن ناخودآگاه شما) وجود ندارد.

گام هشتم شنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲

خودباوری

هر گاه از افراد اندیشمند، مخترع و حتی کارگران موفق سؤال شود که چگونه به این مدارج رسیدید، پاسخ همواره یک چیز است و آن باور خویشتن است. عوامل متعددی در ایجاد این حالت در نهاد آدمی موثرند. انسانی که خود باور نشده است، همه چیز و همه کس را مقصر می داند و خویش را مبرا و مظلوم.

گام نهم یکشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۲

درک خود و اطرافیان

معرفت از ابواب بزرگ الهی است که از خویشتن، پیرامون، فراسو و ابعاد نادیدنی در آن صحبت می شود و از مواردی که بعضی افراد ژرف‌کاو و اندیشه‌ورز گاهی ناخودآگاه بیان می‌کنند، این است که شما سخن مرا درک نمی‌کنی. گاهی فرد زاویه‌ای از ژرف‌نگری دارد که دست یافتن به آن، بسیار مشکل است.

گام دهم دوشنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲

گسترش دید خود

مساحت فکر یک فرد، گاهی به حدی در افق، عمق، عرض و طول رشد یافته که گاه سخنان او را کامل درک نمی‌کنند. معمولا تکه‌کلام های افراد باورمند و روش‌مند این‌هاست: مرا درک نمی کنی؛ مقصود من این نیست؛ بسیار سطحی است؛ مقوله چند لایه‌ای است و …

گام یازدهم سه‌شنبه ۲۸آذر ماه ۱۴۰۲

 رسیدن به خودآگاهی

چگونه به این ساحت قدم بگذاریم.

بودا می‌گوید: ای انسان! خود، پناه خویشتن باش! یعنی در این عالم شدن و رَسش را باید از خود آغاز کنی و هر چه شناخت تو به خویشتن خویش بیشتر شود، خود بهتر می‌توانی پناهگاه علمی، مأمن روحی، آسایش روانی، آرامش درونی و شادی جاودانه را برای خویش رقم بزنی.

وقتی از حکیم متألهی پرسیدند: چگونه به دو درجه سنگین دانش زاینده و درون زلال دست یافتی؟ فرمود: به دو چیز به این دو رسیدم؛ یکی غنیمت شماری لحظه‌ها و فرصت‌ها برای گرفتن، شدن و بالندگی و دیگری نگهبان دل خود بودن. باور داشتم که این دو دریچه، مرا به سعادت دو جهان خواهند رساند.

گام‌‌دوازدهم‌چهارشنبه ۲۹ آذر

باور خویشتن

باور خویشتن، آدمی را به خدای نزدیک‌تر می‌کند؛ زیرا از نعمت‌ها و مواهبی که خداوند در درون ما به ودیعه نهاده، بهتر استفاده می‌کنیم و این یعنی سپاس در برابر نعمت‌های معبود. دانشمندان عقیده دارند که آدمی به هر اندازه نیز مدارج علمی، تحقیقاتی، کشفیات و ابتکارات را در طول عمر خویش تجربه کند، باز هم در دم مرگ، تنها حدود 3 تا 6 درصد از توانمندی‌های خود را از قوه به فعل درآورده است و حدود 94 تا 97 درصد از ظرفیت هایش را دست نخورده به عالم دیگر می‌برد.

گام سیزدهم پنجشنبه ۳۰ آذر

استفاده از استعداد‌های خود
تحقیق در زندگی انسان‌های جاویدانی که خویش را باور کردند و یاور خویشتن گردیدند، مانند اینشتین، رازی،‌‌ ملاصدرا، لئونارد‌‌و داوینچی، ادیسون، موتزارت(موتسارت)، گوگن و ابن سینا و…ثابت می‌کند که اینان نیز فقط حدود 4 تا 6 درصد از استعدادهای خویش را به کار بسته‌اند. و می‌دانیم این انسان‌های جاویدان در اوج باورمندی بوده‌اند اما صحبت روی مسأله دیگری است و آن توان بی‌پایان انسان است.

گام چهاردهم جمعه ۱ دی ماه

حرکت کردن «عمل کردن»

عدم باور به توانمندی، نوعی حصارچینی و غصه‌گزینی است و این حصار، بسیار خطرناک است؛ حصاری است که شما را از موفقیت جدا می‌کند؛ زیرا موفقیت = باورندی + حرکت

گام پانزدهم شنبه ۲ دی ۱۴۰۲

اصیل باشید

اصیل بودن هم در واقع همان نشان دادن خود واقعی‌تان است. اگر فکر می‌کنید خود واقعی‌تان چیز جالبی نیست خوب اصلاحش کنید! دنیا پر از چیزهایی است که می‌توانید یاد بگیرید تا خود واقعی‌تان آبدیده‌تر ‌شود، همین یعنی بهترین شدن. بهترین کسی شوید که می‌توانید، باشید. اگر سعی کنید اصالت خود را نادیده بگیرید در نهایت یک کپی دسته‌ی چندم از آن کسی می‌شوید که تلاش می‌کنید شبیه‌ او باشید. همین حالا که دارید این نوشته را می‌خوانید و با هر شخصیتی که دارید، وقت آن است که وارد عمل شوید. اگر بازی نکنید هیچ‌وقت برنده نمی‌شوید. برای اینکه بهترین باشید، به این نکته توجه کنید که راه رفته را نمی‌توان دوباره طی کرد. در این‌ صورت بهترین بودن معنی ندارد. نمی‌توان دیگران را تکرار کرد. شما برای بهترین شدن نیاز دارید که ابتکار تازه‌ای به خرج بدهید.

گام شانزدهم یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲

 

با انگیزه باشید

برای بهترین بودن باید تنها انتخاب‌تان بهترین بودن باشد. اگر برای بهترین بودن شور و شوقی نداشته باشید، چطور می‌توانید انگیزه‌ی لازم را به‌دست آورید؟ کاری که باید انجام بدهید این است: انگیزه را در خودتان ایجاد کنید! درباره‌ی این علامت تعجب فکر کنید. نکته اینجاست که وقتی انگیزه داشته باشید، آن چیز اتفاق می‌افتد. شما پر از الهام، خلاقیت و انواع نیروهای محرکه هستید و همه‌ی اینها یعنی توانایی برای بهترین شدن. خیلی از موفقیت‌های به‌دست آمده در دنیای واقعی، نتیجه‌ی این است که یک فرد واقعا اراده کرده است که موفق شود. زمان‌هایی را به یاد آورید که همیشه در کلاس بالاترین نمره مال شما بود. آیا دلیلش این بود که بقیه کلاس از شما بدتر بودند؟ گمان نمی‌کنم. من فکر می‌کنم دلیلش این بود که شما بهترین بودید. چرا زمان مدرسه نمره‌تان بالا بود؟ چون به اندازه‌ی کافی شور و شوق داشتید و این شور و شوق نتیجه‌ی تفکر مثبت است. اما دنیای واقعی پر از دانشجویان و همکلاسی‌های فعال و زرنگ است که آنها هم به دنبال کسب بهترین نمره هستند پس اگر به اندازه‌ی کافی انگیزه نداشته باشید، آنها از شما جلو می‌زنند.

گام هفدهم  دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲

 

انعطاف پذیر باشید

مطمئنن هر فردی مجموعه‌ای از توانایی‌هاست فقط باید از آنها آگاه باشد. اگر ذهن‌تان را بسته نگه دارید، ممکن است خیلی از راه‌هایی که شما را به هدف‌تان می‌رساند تشخیص ندهید.   توصیه می‌کنم تمام راه‌ها را یکسان ارزش‌گذاری کنید حتی مسخره‌ترین و غیرممکن ترین‌شان را. این یعنی ذهن باز و انعطاف‌پذیر داشتن. روزی همه به گالیله گفتند دیوانه!!! فکر می‌کنم راه‌های رسیدن‌تان به بهترین بودن، ارزش انواع و اقسام فکر کردن را داشته باشد.   در ۸ مشخصات  افراد انعطاف‌پذیر  به خوبی شخصیت یک چنین فردی با دسته بندی مجزا را توضیح داده‌ام. ۱.  توانایی سازگاری افراد انعطاف‌پذیر توانایی سازگاری با تغییرات و شرایط مختلف را دارند. آنها قادرند به سرعت در  بهبود اوضاع و در مواجهه با تغییرات و تحولات مختلف درست عمل کنند. ۲. توانایی تطبیق افراد انعطاف‌پذیر توانایی تطبیق با محیط و شرایط جدید را دارند. آنها قادرند به سرعت  در مواجهه با موقعیت‌های جدید و ناشناخته عمل کنند. ۳. توانایی تغییر افراد انعطاف‌پذیر توانایی تغییر در رفتار، عقیده‌ها و نگرش‌های خود را دارند. آنها قادرند به سرعت در هنگام تغییر رویکردها عمل کنند. ۴.توانایی همکاری افراد انعطاف‌پذیر توانایی همکاری با افراد دیگر و تیم‌های مختلف را دارند. آنها قادرند در همکاری با افراد مختلف و در تشکیل تیم‌های متنوع به بهترین نحو عمل کنند. ۵. توانایی حل مسئله افراد انعطاف‌پذیر توانایی حل مسئله و پیدا کردن راه‌حل‌های جدید و نوآورانه را دارند. آنها قادرند در حل مسئله‌های پیچیده و ناشناخته به موقع عمل کنند. ۵. توانایی تغییر نگرش افراد انعطاف‌پذیر توانایی تغییر نگرش و دیدگاه خود را دارند. آنها قادرند در تغییر دیدگاه‌ها و نگرش‌های خود  به موقع عمل کنند. ۷. توانایی تطبیق با شرایط افراد انعطاف‌پذیر توانایی تنظیم و تغییر در رفتار و عملکرد خود را دارند. آنها قادرند در تنظیم و تغییر رفتارهای خود صحیح عمل کنند. ۸. توانایی یادگیری مستمر افراد انعطاف‌پذیر توانایی یادگیری و بهبود مستمر را دارند. آنها قادرند در یادگیری مهارت‌های جدید و به روزرسانی دانش خود به خوبی عمل کنند.

گام هجدهم سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲

 

اهل رقابت باشید

اگر نیروی محرکه‌ی لازم برای بهترین شدن را نداشته باشید، هرگز به آن نمی‌رسید. بخشی از بهترین بودن، عطش رسیدن به موفقیت است. تشنه‌ی رقابت باشید تا حرکت کنید. مگر غیر از این است که فقط در صورتی‌ که خودتان را با کسی در شرایط مشابه مقایسه کنید، متوجه می‌شوید بهترین هستید؟ وقتی رقیبی وجود نداشته باشد بهترین بودن بی‌مفهوم است. همیشه خودتان را با رقبایتان مقایسه کنید، در بازی‌ شرکت کنید، تلاش کنید و برنده شوید. اگر از چیزهایی مثل رقابت، مسابقه و مباحثه خوش‌تان نمی‌آید، یک خبر مهم برای‌تان دارم؛ این ویژگی قابل تغییر است. تنها راهش هم این است که شیرجه بزنید درون رقابت، مسابقه یا هر چیز چالش برانگیز و محرک دیگری. وقتی تعدادی از رقبایتان را شکست بدهید مدام قوی‌تر می‌شوید و بعد از مدتی رقابت برای‌تان حکم نفس کشیدن را دارد، به همین راحتی! و شما به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید.

از طرفی، اگر شما دوستی هستید که همه چیز را تبدیل به رقابت می‌کنید، پس منتظر باشید تا یکی یکی دوستان‌تان را از دست بدهید.

پس پیام اخلاقی این بخش این است: از آن ور بوم هم نیفتید! رقابت را در خودتان تبدیل به مهارت کنید، یک توانایی که در موقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید و شما را به تلاش وادار کند.

 

گام نوزدهم چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲

 

انتخاب کنید در چه چیزی

می‌خواهید بهترین باشید

اگر شما کم بدانید، نمی‌توانید بهترین باشید. حتی اگر به لحاظ ظاهری بهترین انسان روی کره‌ی زمین باشید، عدم توانایی‌تان این بهترین بودن را از شما می‌گیرد. پس فکر کنید در چه چیزی می‌خواهید بهترین باشید؟ در ذهن‌تان همه‌ی چیزهایی را که می‌خواهید در آنها به اوج برسید، اولویت‌بندی کنید. به یاد داشته باشید درباره‌ی اولویت‌بندی نکته‌ی مهم «واقع‌بینی» است. اگر پا ندارید، ورزش کوهنوردی را انتخاب نکنید. شاید شما جزو کسانی باشید که مادرشان همیشه به آنها می‌گوید: «تو می‌تونی به هر چیزی که تو ذهنت هست برسی». این تشویق مادرانه واقعا قابل تقدیر است اما کمی اغراق در آن وجود دارد. در واقع اگر توانایی‌ بالقوه‌اش را داشته باشید به آن چیزی که در ذهن‌تان هست، می‌رسید.

گام بیستم. پنج‌شنبه ۷  دی ۱۴۰۲

 

یک مربی داشته باشید

حتی بهترین افراد هم نیاز به راهنمایی دارند. هیچ‌کس بدون اینکه بازی کردن، راه‌ رفتن و حرف‌ زدن دیگران را ببیند و بشنود، این مهارت‌ها را یاد نمی‌گیرد. شک نکنید که افراد دور و بر شما کمک بزرگی برای رشد کردن شما هستند. کسی را پیدا کنید که از بقیه بهتر باشد، البته در چیزی که هدف شماست. لازم نیست این فرد حتما بهترین باشد، فقط کافی است از شما بهتر باشد. وقتی بابی فیشر سوم شد، سراغ کتاب «شطرنج بازی پیشرفته» نرفت و از روی آن نکته‌برداری نکرد. بلکه با یک شطرنج‌باز حرفه‌ای شطرنج تمرین کرد، زیر نظر بهترین استادان شطرنج آموزش دید و برای خلق استراتژی‌های جدید با دوستانش تمرین کرد.

گام ۲۱ روز جمعه ۸ دی ۱۴۰۲

 

از چالش فرار نکنید

می‌دانید چه چیزی ترسناک است؟ چیزهای سخت که سخت‌کوشی زیاد می‌خواهد. حالا می‌دانید چه چیزی ترسناک‌تر است؟ سخت‌کوشی برای چیزهای جدیدی که ممکن است در آنها شکست بخورید. اگر می‌خواهید بهترین باشید باقی زندگی شما در این خلاصه می‌شود: درگیر شدن با همه‌ی چیزهای ترسناک. می‌دانم این ناخوشایند و ترس‌آور است اما کسی که می‌خواهد بهترین باشد با علم به همه‌ی اینها ریسک می‌کند، به چالش پاسخ مثبت می‌دهد و پیشرفت می‌کند. اگر قرار بود به همین راحتی‌ها باشد بهترین بودن که مفهومی نداشت! هنری فورد قبل از اینکه یکی از بهترین‌های صنعت اتومبیل‌سازی شود، دوبار ورشکسته شد. استیو جابز، خیلی چیزها را از دست داد تا استیو جابز شد. ممکن است در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان زمان‌هایی را تجربه کنید که نامطمئن و خسته هستید؛ اما مهم این است که ناامید نشوید و آن مسیر را تا آخرش بروید.

گام ۲۲.  روز شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

 

 کتاب بخوانید

البته که بسیاری از کتاب‌های خوب در زمینه توسعه فردی وجود دارند. در زیر چند نمونه از آنها را برای شما معرفی می‌کنم: ۱. “انرژی مثبت” اثر جون گوردن این کتاب به شما کمک می‌کند تا از طریق تغییر نگرش و افزایش انرژی مثبت، به بهبود زندگی خود بپردازید. ۲. “هوش هیجانی” اثر دنیل گلمن این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه هوش هیجانی خود را تقویت کنید و در مواجهه با استرس و احساسات منفی عمل کنید. ۳. “قدرت حال حاضر بودن” اثر اکهارت توله این کتاب به شما کمک می‌کند تا با تمرینات و تکنیک‌های معرفی شده، در حال حاضر بودن و لذت بردن از لحظه‌های حاضر زندگی کنید. ۴. “هدف” اثر الیزابت گیلبرت این کتاب به شما کمک می‌کند تا هدف‌های خود را شناسایی کنید و راه‌هایی برای دستیابی به آنها پیدا کنید. ۵. “قوانین موفقیت” اثر جان کیوبز این کتاب به شما اصول و قوانینی را برای دستیابی به موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای آموزش می‌دهد. ۶. “تفکر و ثروت” اثر ناپلئون هیل این کتاب به شما نحوه تفکر و رویکردهای مثبت را در مورد پول و ثروت آموزش می‌دهد. ۷. “قانون جذب” اثر مایکل لوسیهه این کتاب به شما کمک می‌کند تا اصول قانون جذب را در زندگی خود به کار بگیرید و به دستیابی به آرزوهایتان برسید. این فقط چند نمونه از کتاب‌های خوب در زمینه توسعه فردی هستند. همچنین، بسته به نیازها و علاقه‌های شما، ممکن است کتاب‌های دیگری هم برای شما مناسب باشند.

گام ۲۳. روز یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲

 

 به خود آگاهی رسیدن

خودآگاهی به معنای داشتن آگاهی و شناخت عمیق از خود و وجود داشتن درکی صادقانه از احساسات، افکار، ارزش‌ها، نیازها و عملکرد خود است. این مفهوم به توانایی شناسایی و درک درست از خود، قوانین داخلی و نحوه عملکرد در مواجهه با موقعیت‌ها و رویدادها اشاره دارد. خودآگاهی به ما کمک می‌کند تا بهتر بفهمیم که چه کسی هستیم، چه می‌خواهیم و چه ارزش‌ها و اولویت‌هایی در زندگیمان داریم. خودآگاهی شامل دو جنبه است:

۱. آگاهی از احساسات و وضعیت ذهنی

شامل درک و شناخت احساسات، افکار و وضعیت ذهنی خود است. مثلاً درک از احساسات خشم، خوشحالی، ناراحتی و اضطراب و درک از افکار و باورهایی که در ذهن شکل می‌گیرند.

۲. آگاهی از رفتار و عملکرد

شامل درک و شناخت از الگوهای رفتاری، عادات و عملکرد خود است. مثلاً درک از رفتارهای خود در مواجهه با مشکلات، روابط و موقعیت‌های مختلف. خودآگاهی مهمترین مرحله برای رسیدن به خودشناسی و رشد شخصی است. با داشتن خودآگاهی، می‌توانیم رویکردهای بهتری نسبت به زندگی و مسائل مختلف داشته باشیم و بهبودهای لازم را در خودمان ایجاد کنیم.

گام ۲۴ روز  دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲

 

از خود آگاهی به خودشناسی رسیدن

برای رسیدن به خودشناسی از خودآگاهی می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

۱.  تمرکز بر خود

آگاهی از خودتان و تمرکز بر احساسات، افکار و عملکردتان می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید که چه کسی هستید و چه می‌خواهید. برای این کار می‌توانید از تمرینات مانند مدیتیشن، یوگا و تمرکز بر نفس استفاده کنید.

گام ۲۵ روز سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲

 

۲.  تحلیل خود

بررسی عملکرد و رفتارهای خود را می‌توانید با استفاده از روزنامه‌نویسی، نوشتن یک دفتر یادداشت یا گفتگو با یک مشاور انجام دهید. این فعالیت‌ها به شما کمک می‌کنند تا الگوها و رفتارهای خود را بشناسید و درک بهتری از خود داشته باشید.

گام ۲۶ روز چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲

 

۳. خواندن و یادگیری

خواندن کتاب‌ها و مقالات در مورد رشد شخصی و خودشناسی می‌تواند به شما کمک کند تا نگاهی عمیق‌تر به خود داشته باشید و راه‌های بهبود خود را بشناسید. همچنین شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های جدیدی را بیاموزید و به خودتان بیشتر بپیچید.

گام ۲۷ روز پنج‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲

۴. مشاوره

مراجعه به یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین راه برای رسیدن به خودشناسی را پیدا کنید. مشاوره می‌تواند شما را در درک عمیق‌تری از خودتان و هدف‌هایتان یاری کند و راهنمایی‌های لازم را برای رسیدن به آنها ارائه دهد.

گام ۲۸ روز جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲

 

۵.  تجربه و آزمون

امتحان کردن راه‌های جدید و تجربه کردن تغییرات در زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا به خودتان بیشتر بپیچید و بهتر بفهمید که چه چیزهایی برای شما مهم هستند و چه تغییراتی برای بهبود زندگیتان لازم است.

گام ۲۹   روز شنبه ۱۶ دی  ۱۴۰۲

تمایل و تصمیم برای بهتر شدن   رسیدن به خودآگاهی و خودشناسی نیاز به صبر و تمرین دارد. مهمترین قدم برای رسیدن به خودشناسی، تمایل و تصمیم به بهتر شدن و بهبود زندگی است.

 گام ۳۰ روز یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲

 

نقش خودآگاهی در خودشناسی چیست؟

خودآگاهی نقش بسیار مهمی در خودشناسی ایفا می‌کند. در واقع، خودآگاهی گام ابتدایی و اساسی برای خودشناسی است. این دو مفهوم به یکدیگر وابسته هستند و یکی بدون دیگری کامل نیست.   خودشناسی به معنای شناخت عمیق و جامع از خود و وجود داشتن درکی صادقانه از ارزش‌ها، اهداف، نیازها و توانایی‌های خود است. این فرایند به ما کمک می‌کند تا بهتر بفهمیم که چه کسی هستیم. چه می‌خواهیم و چه ارزش‌ها و اولویت‌هایی در زندگیمان داریم. خودآگاهی، ابزاری قدرتمند برای رسیدن به خودشناسی است. با داشتن خودآگاهی، می‌توانیم احساسات، افکار و رفتارهای خود را بهتر درک کنیم و به تدریج الگوها و الهام‌بخش‌هایی که در زندگیمان تکرار می‌شوند را شناسایی کنیم. این شناخت عمیق از خود به ما این امکان را می‌دهد که رویکردها و الگوهای غیرمفید را تغییر دهیم و بهبودهای لازم را در خودمان ایجاد کنیم. با داشتن خودآگاهی، می‌توانیم بهترین نسخه از خودمان را بسازیم و به اهداف و آرزوهایمان نزدیک شویم. همچنین، خودآگاهی به ما کمک می‌کند تا در روابطمان با دیگران بهتر عمل کنیم و به شکلی موثرتر و صادقانه‌تر با دیگران ارتباط برقرار کنیم. بنابراین، خودآگاهی نقش بسیار مهمی در خودشناسی دارد و برای رشد شخصی و بهبود زندگی ضروری است. با داشتن خودآگاهی، می‌توانیم بهترین نسخه از خودمان را بسازیم و زندگی معنادارتری را تجربه کنیم.

گام۳۱ روز دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲

کتاب‌های خوب در زمینه خودآگاهی عبارتند از:   ۱. “منبع ثروت” اثر تونی رابینز   این کتاب به شما کمک می‌کند تا با خودآگاهی عمیق‌تری درباره خودتان و هدف‌هایتان برخورد کنید و راه‌هایی برای بهبود زندگی خود پیدا کنید. گام ۳۲ سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ۲. “قدرت الان” اثر اکهارت توله این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه با تمرکز بر لحظه حاضر و خودآگاهی، زندگی خود را بهبود بخشید. گام ۳۳ چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ۳. “هدف” اثر الیزابت گیلبرت   این کتاب به شما کمک می‌کند تا هدف‌هایتان را شناسایی کنید و راه‌هایی برای رسیدن به آن‌ها پیدا کنید. گام ۳۴ پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ ۴. “قدرت عادت” اثر چارلز دوهیگ   این کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه با تغییر عادات خود، زندگی خود را بهبود بخشید و به خودآگاهی عمیق‌تری دست یابید. گام ۳۵ جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ۵. “هدیه زندگی” اثر روبرت دیویدسون   این کتاب به شما کمک می‌کند تا با خودآگاهی و تغییر نگرش خود، زندگی خود را بهبود بخشید و به آرامش و خوشبختی دست یابید.

گام ۳۶روز شنبه ۲۳ دی  ۱۴۰۲

موارد تنها خوب نخواهیم بود بلکه این نقاط، جایگاهی برای درخشیدن ما به وجود می‌آورند. در این صورت به تمام پتانسیل‌های خود دست خواهیم یافت و رشد چشمگیری را در مهارت‌هایمان تجربه خواهیم کرد. قدرت اعتماد به نفس را در انسان افزایش می‌دهد: تصمیم برای بهبود مهارت‌هایمان گامی به سوی اعتماد به نفس بیشتر است. زمانی که ما به یک هدف از پیش تعیین شده می‎رسیم، یک مهارت جدید کسب می‌کنیم و یا در بخشی از زندگیمان توسعه پیدا می‌کنیم، احساس خوشایندی نسبت به خودمان پیدا می‌کنیم. هر چه بیشتر در بخش‌هایی از کار و زندگی خود که در آن‌ها احساس قدرت نداریم توسعه پیدا کنیم، اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت. باعث افزایش خودآگاهی انسان می‌شود: توسعه‌ی شخصی ارتباط نزدیکی با خودآگاهی دارد زیرا ما را وادار می‌کند نگاه صادقانه‌ای به زندگی و کار خود و مواردی که نیازمند بهبود هستند داشته باشیم. طی این فرآیند درک می‌کنیم که هستیم؟ ارزش‌های ما چیست؟ می‌خواهیم در زندگی به کجا برسیم؟ زمانی که این فرآیند را طی کنیم، خودآگاهیمان را افزایش داده و یک تجربه‌ی درونی هدفمند برای شناخت بهتر خودمان بدست می‌آوریم. “تغییر مثبت یعنی هر چه بیشتر به سمت شخصیتی که فرد باید به آن تبدیل شود حرکت کنیم و به هر آنچه که فرد قابلیت تبدیل شدن به آن را دارد، تبدیل شویم.”

گام ۳۷ روز یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲

مراحل زیر مراحل خودشناسی در روانشناسی یونگ است. مراحل خودشناسی که مطرح می کنیم یک رابطه عمیقی با روان ما دارد. در واقع با رشد روان ما هر کدام در یکی از این مراحل خودشناسی هستیم.   پیشنهاد می کنم تست قهرمان درون را امتحان کنید تا خودتان را بهتر بشناسید.   مراحل خودشناسی: طی کردن ۴ مرحله روانشناسی  است. نمی توانیم معیار سنی برای این مراحل مشخص کنیم چون ممکن است انسانی در شصت سالگی هنوز در ایگو پرنت باشد و مهمترین چیز برای او تایید پدر و مادرش باشد. یا ممکن است فردی در ایگو ورد بماند و به ایگو سلف وارد نشود و یا نتواند آن را درست طی کند.

گام ۳۸ دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲

 

مراحل خودشناسی اول:

ایگو پرنت

در ایگو پرنت ما ذهن والدینی داریم و هدفمان این است که والدین مان ما را تایید کنند.   مراحل خودشناسی دوم: ایگو ورد جایی ست که ما وارد مدرسه می شویم. در ایگو ورد برای ما مهم است که دنیا ما را تایید کند. مدرک بگیریم، ازدواج کنیم، خانه داشته باشیم، ماشین بخریم و پیشرفت در زندگی داشته باشیم   مراحل خودشناسی سوم: ایگو سلف در اینجا خودمان مهم می شویم و اینکه من از چه چیزی خوشم می آید و چه سبک زندگی ای را دوست دارم مهم می شود. در ایگو سلف معیارهای درونی و منیت برای انسان مهم می شود.   مراحل خودشناسی چهارم: ایگو گاد اگر ایگو سلف را به درستی بگذرانیم به جایی می رسیم که رضایت خدا ملاک اصلی و نیت اصلی ما در عملکردهای‌مان در زندگی خواهد شد.   در اول جوانی ما کلی آرزو داریم و می خواهیم کارهایی انجام دهیم مدرک بگیریم یا ماشینی بخریم، و فکر می کنیم اگر این‌ها انجام شود حال ما خوب می شود اما بعد از مدتی تمام این مسائل برای ما عادی خواهد شد. در زمان ورود از ایگو ورد به ایگوسلف است که بسیاری از افسردگی‌ها بوجود می آید. انسان‌ها گله می‌کنند که حس سرزندگی و شادی را از دست داده ‌اند و هر چه می‌خواهند به حالات قدیمی خوشی خود برگردند، نمی‌توانند. واقعیت این است که ما در زندگی برگشت و دنده عقب نداریم و باید زندگی را در پیش رو و آینده بسازیم. معمولا” بالای سی سال که انسان ها به ایگو سلف وارد می‌شوند، خودشناسی و شخصیت‌شناسی به روش mbti از واجبات می‌شود و بدون آن کلا” حال ما بد است. چون به جایی رسیده‌ایم که از تایید طلبی خسته می‌شویم .   در ایگو ورد همه معیارها از بیرون است، ما با خودمان را با مسائل زمانه و اجتماع کوک می کنیم. از حول و حوش بیست و پنج سالگی و از اواسط ایگو ورد می توانیم روی خودشناسی کار کنیم و هر چقدر می توانیم جلوی اشتباهاتمان را بگیریم. در غیر اینصورت هر کدام از ما مسیرهایی می رویم که بعدا” می بینیم که این مسیر اشتباه بوده است.

گام ۳۹ سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲

 

توجه روزانه به خود

میشل فوکو در کتاب خود از روشی به نام اپیملیا epimelia نام برده که در رم و یونان باستان به منظور داشتن زندگی بهتر و باکیفیت برای مردم توسط فیلسوفان توصیه شده است. در این روش نکات مهمی در خصوص تغذیه سالم، تمرینات فیزیکی، تفکر و عبادت ذکر شده است؛ تکنیک‌ها و روش‌هایی هستند که اغلب آن‌ها در سنت مسیحیت باقی مانده و مردم از آن بهره می‌برند.   در آسیای شرقی هم روش‌های جالب و متنوعی به منظور ارتقا کیفیت و رشد فردی در جامعه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. روش‌هایی مانند “یی وشو” و “تای چی چوآن” جزو تکنیک‌های باستانی در کشور چین بوده‌اند که با تمرینات تنفس و کنترل سطح انرژی و با استفاده از هنرهای رزمی در کنار طب سنتی چینی مثل ماساژ و طب سوزنی برای ارتقا زندگی افراد کاربرد داشته‌اند.   نکته جالب توجه در این مورد آن است که سخنان و آموزه‌های فیلسوفان باستانی مانند ارسطو و کنفسیوس امروزه نقش مهم و اساسی در آموزش توسعه فردی و ایجاد آن در زندگی دارد، که یکی از آن‌ها متعلق به سنت غرب و دیگری متعلق به سنت شرق است. سنت‌های باستانی هند هم مانند یوگا، مراقبه و تکنیک‌های تنفس، هدفی غیر از ارتقا سطح کیفیت زندگی پیروان خود نداشته‌اند و به همین منظور برای مردم توصیه می‌شود.

گام ۴۰ روز چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲

 

به روز باشید

توسعه فردی در قرن ۲۰ با شروع قرن بیستم و پیدایش رشته روانشناسی، به خصوص با حضور افرادی مانند فروید و آدلر، بخش‌های جدیدی به شناخت انسان از خویش افزوده شد که تأثیر بسزایی در آموزش توسعه فردی دارد. با شروع دوره روانشناسان مثبت‌گرا مسیر رشد و توسعه افراد تغییر کرد. زیرا روانشناسان مثبت‌گرا بر خلاف روانشناسی رایج در جامعه که به دنبال درمان بیماری‌ها و اختلالات بود، به دنبال تجربه‌های مثبت و حس خوب در ذهن انسان بوده است. موضوعاتی مانند لذت، شادمانی، سلامت، رضایت، انگیزه و خوش‌بینی در لحظات زندگی، از جمله مباحث مربوط به قرن بیستم بود که مورد توجه روانشناسان برای ارتقا کیفیت زندگی در این دوره قرار گرفت.   موضوع رشد و توسعه فردی در سال‌های اخیر با تمام مشکلات و معضلاتی که در جهان امروز با آن روبه‌رو هستیم از جمله کرونا به ابزاری پر قدرت برای حفظ جسم و روان ما تبدیل شده است. ایجاد توسعه فردی در دنیای امروز درست مانند گذشته با استفاده از روش‌هایی مثل مراقبه، یوگا و تمرینات تنفسی امکان‌پذیر و میسر است. تأثیرات توسعه فردی در زندگی به ما نشان می‌دهد که انسان چگونه می‌تواند با تمام استرس‌ها و آشفتگی‌های زندگی معاصر برای خود شرایط بهتری در زندگی شخصی ایجاد کند.

گام ۴۱ روز پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲

گام  ۴۲ روز جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲

برنامه یک ماهه بنویس نوشتن برنامه یک ماهه ممکن است به نظر سخت برسد اما می‌توانید از برنامه روزانه و سپس هفتگی و پس از آن ماهانه بنویسید. وقتی انجامش دهید متوجه خواهید که سخت هم نیست به ویژه که نتیجه‌اش صرفه جویی در وقتتان است.

گام  ۴۳ روز شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲

کاری که از آن می‌ترسید را انجام دهید. شاید یکی از کارهایی که می‌ترسید برنامه‌ریزی باشد. پس همین الان بنویسیدش. اکثر افراد از نوشتن برنامه‌شان یا برنامه‌ریزی روزانه ترس یا انزجار دارند. اگر از آن‌ دسته‌اند بر این احساسات خود غلبه کنید و انجامش دهید.

گام  ۴۴ روز  یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲

اطراف خود را خلوت کنید شاید به نظرتان خنده‌دار باشد اما برای تمرکز داشتن ایجاد نظم ذهنی ایجاد نظم در محیط بسیار مهم است. وقتی انجامش دهید متوجه درستی‌اش خواهید شد.

گام ۴۵ روز دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲

💢۲۰ سوال مهمی که برای توسعه فردی خودتان باید به آنها پاسخ دهید. 🔺کجا مفید هستم و کاری برای دیگران از دستم برمی‌آید؟ هر زمان که در زمینه‌ای به دیگران کمک می‌کنیم، در آن حیطه به مهارت بیشتری هم می‌رسیم؛ پس اهمیت کمک به دیگران در جهت توسعه فردی را دست‌کم نگیرید.

گام ۴۶ روز  سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲

🔺رسیدن به هدف بدون سخت‌کوشی و نظارت بر خود ممکن است؟ هیچ موفقیتی بدون روزهای سخت و تلاش‌های بی‌دریغ نصیب‌مان نمی‌شود. اگر می‌خواهیم به توسعه فردی برسیم، باید تلاشی خالصانه داشته باشیم.

گام ۴۷ روز چهارشنبه ۴ بهمن

🔺ارزش‌های مهم زندگی من چه‌چیزهایی‌اند؟ اگر بنای توسعه فردی داریم، باید ارزش‌هایمان را به‌دقت مشخص و مسیر حرکت خود را مبتنی بر این ارزش‌ها تعیین کنیم.

گام ۴۸ روز پنجشنبه ۵ بهمن

🔺مهم‌ترین چیز در زندگی من چیست؟ تعیین مهم‌ترین خواسته‌تان بسیار اهمیت دارد. اگر آن را بشناسیم، اهداف و مسیرهای دیگر زندگی‌مان هم پیرامونش تشکیل می‌شود.

گام ۴۹روز  جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲

🔺حاضرم برای رسیدن به چه‌چیزی سختی بکشم؟ نابُرده رنج گنج میسر نمی‌شود. اگر بدانیم که قرار است برای رسیدن به چه‌چیزی سختی بکشیم، دردهای مسیر رشد را ساده‌تر تحمل خواهیم کرد.

گام ۵۰ روز  شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲

🔺به نیمه پر لیوان هم نگاه می‌کنم؟ هر زمان که با شرایطی دشوار مواجه هستیم، باید از خود بپرسیم آیا در آن، دریچه‌ای رو به روشنایی هم وجود دارد. در بسیاری از موارد می‌توان از عمق ناخوشی‌ها به نکاتی مطلوب رسید.

گام ۵۱ روز  شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲

🔺دلیل من برای زیستن چیست؟ برای داشتن زندگی معنادار باید دلیلی در کار باشد که ما را در پیچ‌وتاب‌های مسیر زندگی به جلو می‌راند.

گام ۵۲ روز  یکشنبه ۸بهمن ۱۴۰۲

🔺بنا به برنامه‌‌های فعلی‌ام، ۵ سال آینده کجای این جهان خواهم بود؟ اگر می‌خواهیم چشم‌اندازی درباره آینده‌مان مثلا در ۵ سال بعدی داشته باشیم، باید ببینیم در حال حاضر چه می‌کنیم.‌ آیا مسیر فعلی‌مان ما را به خواسته‌هایی می‌رساند که برای آینده‌مان در نظر داریم؟

گام ۵۳ روز دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲

🔺برای توسعه فردی باید وقت کمتر یا بیشتری روی چه‌چیزهایی بگذارم؟ بهره‌وری واقعی یعنی انجام‌دادن کارهای مهم و درست. پس اگر قصد توسعه فردی داریم، باید یاد بگیریم که اولویت‌بندی‌های درستی را پیش بگیریم.

گام ۵۴ روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

🔺آیا مغزمان خودش را به آن راه می‌زند؟ در زندگی از ذهن ناخودآگاهمان هم گول می‌خوریم. یکی از کارهای مهمی که در مسیر توسعه فردی باید انجام داد این است که با خودمان روراست باشیم.

گام ۵۵ روز چهارشنبه ۱۱ بهمن

🔺اگر پول در زندگی‌ام مطرح نبود، چه می‌کردم؟ بیشتر ما مدام در حال کاریم و می‌خواهیم پول درآوریم و معتقدیم نبود پول بزرگ‌ترین مانع رسیدنمان به‌ زندگی رؤیایی است. اما دقیقا نمی‌دانیم آن زندگی رؤیایی چیست که به بهانه نبود پول از ما دور و دورتر می‌شود.

گام ۵۶ روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲

🔺هدف من در زندگی چیست؟ هدفمندی زندگی‌مان را مطابق آرزوهایمان پیش می‌برد.

گام ۵۷ روز جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲

🔺چه‌چیزهایی به من انگیزه می‌دهد؟ برای اینکه بتوانیم میزان زیادی از تمرکز و تلاش را صرف هر کاری کنیم، به انگیزه نیاز داریم؛ پس باید از خودمان بپرسیم دلایل انگیزش‌مان در زندگی چیست.

گام ۵۸ روز  شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲

🔺چطور می‌توانم شادی بیشتری به زندگی‌ام اضافه کنم؟ در مسیر ساختن زندگی باید علاوه بر کار و تلاش، به تفریح هم دقت داشته باشیم. باید از خود بپرسیم که چه تفریحی را در اوقات آزادمان می‌پسندیم.

گام ۵۹ روز یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲

🔺آیا آماده تغییرکردن هستم؟ اگر بنای توسعه شخصی داریم، باید حتما نسبت به تغییر منعطف شویم؛ پس لازم است ببینیم آماده تغییرکردن هستیم یا خیر.

گام ۶۰ روز  دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

🔺جنبه‌های مثبت زندگیِ اکنون من چیست؟ زمانی که در مسیر توسعه فردی قدم برمی‌داریم، باید جنبه‌های مثبت زندگی‌ و شخصیتمان را شناسایی کنیم و از دستشان ندهیم.

گام ۶۱ روز  سه‌شنبه ۱۷بهمن ۱۴۰۲

🔺چه موانعی در زندگی‌ام هست که ریشه در گذشته دارد؟ گاهی برخی از چیزهایی که مربوط به گذشته می‌شوند در زندگی‌مان موانعی جدی برای حرکت به‌سوی آینده‌اند. پس بهتر است گذشته را کنار بزنیم و ارزش‌های فعلی‌مان را شناسایی کنیم.

گام ۶۲ چهارشنبه ۱۸بهمن ۱۴۰۲

🔺برای چه بخش‌هایی از مسیرم به کمک نیاز دارم؟ در راه توسعه فردی به کمک هم نیاز داریم، چون برخی از بخش‌های مسیر سخت و تهدیدبرانگیز است؛ منبع کمکی‌مان ممکن است دوست، همسر، والدین یا حتی یک ابزار فناوری باشد.

گام ۶۳ روز پنجشنبه ۱۹بهمن ۱۴۰۲

🔺آیا به ندای درونم گوش می‌سپارم؟ در بسیاری از موارد، اعتمادکردن به ندای درونی و شهامت غریزی کار درستی است. باید از خود بپرسیم چقدر به ندای درون‌مان در جهت توسعه فردی گوش می‌دهیم.

گام ۶۴ روز جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲

🔺آیا به اندازه کافی تلاش کرده‌ام؟ برای توسعه فردی باید تکلیفمان با خودمان روشن باشد و ببینیم چقدر تلاش کرده‌ایم و چقدر کم گذاشته‌ایم.

گام ۶۵ روز  شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

 

نحوه صحبت کردن با خود

 

برای افزایش اعتماد به نفس و راحتی در موقعیت‌های اجتماعی، تمرین خودشفقتی (Self Compassion) و گفتار مثبت به خود مهم است. این شامل تغییر نحوه صحبت کردن با خود و برخورد مهربانانه‌تر با خود می‌شود. به جای انتقاد شدید از خود، سعی کنید افکار منفی را به شکلی مهربانانه تغییر دهید. به عنوان مثال، به جای فکر کردن “من همیشه عجیب و غریب و بی دست و پا هستم، حتما یک مشکلی دارم”، به خود بگویید “گاهی اوقات عجیب و غریب بودنم طبیعی است”. این نوع گفتار مثبت می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و کاهش احساس ترس از قضاوت دیگران کمک کند. همانطور که شما احتمالا به کارهایی که هر شخص تصادفی انجام می‌دهد توجه کمی دارید، دیگران نیز توجه کمی به کاری که شما انجام می‌دهید نشان می‌دهند. ما آنقدر درگیر خودمان و افکارمان هستیم که نمی‌توانیم به دیگران اهمیت بدهیم. اگر اغلب احساس می‌کنید که مردم شما را قضاوت می‌کنند، ممکن است به این دلیل باشد که خودتان را قضاوت می کنید. در روانشناسی به این امر فرافکنی گفته می‌شود.

گام ۶۶ روز یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

 

معطوف کردن تمرکز به بیرون

 

برای کاهش احساس ناراحتی در جمع بودن، به جای تمرکز بر افکار درونی و اضطراب‌زا، بر اطراف خود تمرکز کنید. وقتی روی دیگران تمرکز می‌کنید به جای اینکه در افکار خود گیر کنید، ممکن است احساس راحتی بیشتری کنید.

گام ۶۷ روز  دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

 

در معرض موقعیت‌های اجتماعی قرار دادن

 

برای کاهش اضطراب اجتماعی، مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی بسیار مفید است. سعی کنید در چنین مواقعی کارهایی انجام دهید که قبلاً سراغش نمی‌رفتید! به عنوان مثال، اگر معمولاً در یک کافه به مسئول آنجا توجه نمی‌کنید، برای او سر تکان دهید. اگر معمولاً به او سر تکان می‌دهید، لبخند بزنید. اگر معمولاً لبخند می‌زنید، از حال او بپرسید. این رویکرد شاید کوچک، به‌مرور تغیرات بزرگی ایجاد می‌کند.

 

گام ۶۸ روز  سه‌شنبه ۲۴بهمن ۱۴۰۲

 

مراقبت از رفتارهای اجتنابی ظریف

 

رفتارهای اجتنابی کارهایی هستند که برای جلوگیری از احساس ناراحتی انجام می‌دهیم. اگر از رفتن به یک رویداد اجتماعی امتناع می‌کنید، این یک رفتار اجتنابی آشکار است. اما برخی از انواع اجتناب، کمتر آشکار هستند اما همچنان شما را از تعامل کامل با دیگران باز می‌دارند. در اینجا چند نمونه از این رفتارها و نحوه غلبه بر آن‌ها آورده شده است:

  • با تلفن بازی می‌کنید: وقتی به رویداد رسیدید آن را خاموش کنید، آن را در جیب خود بگذارید و تا زمانی که خارج نشدید آن را بیرون نیاورید.
  • فقط همراه با شخص دیگری در رویدادهای اجتماعی شرکت می‌کنید و به او اجازه می‌دهید هر مکالمه‌ای را شروع کند: حداقل در ۵۰٪ از رویدادها به تنهایی شرکت کنید یا فقط با دوستی بروید که شما را وادار کند مهارت‌های اجتماعی خود را در آن رویداد تمرین کنید.
  • قرار گرفتن در یک قسمت ساکت از اتاق برای دوری از افراد: خود را به چالش بکشید تا حداقل با ۵ نفر قبل از خروج از اجتماع صحبت کنید.

رفتارهای اجتنابی ظریف از ترس ناشی می‌شوند. همانطور که در موقعیت‌های اجتماعی عملکردتان افزایش می‌یابد، به طور خودکار کمتر از رفتارهای اجتنابی استفاده می‌کنید.

 

گام ۶۹ روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

 

   در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که بتوانید با افرادی با علایق مشترک ملاقات کنید

برقراری گفتگو با کسانی که علاقه‌مندی‌های مشابهی دارند، آسان‌تر است. به علایق خود فکر کنید و ببینید چگونه می‌توانید آنها را به فعالیت‌های اجتماعی تبدیل کنید. برای مثال، اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، آیا گروه‌هایی هستند که بتوانید به آنها بپیوندید؟ ملاقات با افراد جدید و اجتماعی شدن در محیط‌های جدید، کلیدی برای رشد زندگی اجتماعی است.

گام ۷۰ روز  پنج شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

 

راه‌هایی برای ملاقات مکرر افراد پیدا کنید

 

اگر می‌خواهید افراد را بشناسید، سعی کنید حداقل یک بار در هفته با آن‌ها ملاقات کنید. به این ترتیب، زمان کافی برای ایجاد روابط خواهید داشت. این بدان معنی است که کلاس‌ها و رویدادهای تکراری از جلسات یکباره موثرتر هستند.

در اینجا میزان ساعت‌هایی که باید با یک نفر بگذرانید تا به دوستتان تبدیل شود را آورده‌ایم. البته این موارد به صورت حدودی مشخص شده‌اند:

  • دوست معمولی: ۵۰ ساعت با هم بودن.
  • دوست: ۹۰ ساعت با هم بودن.
  • دوست صمیمی: ۲۰۰ ساعت با هم بودن.

این اعداد نشان می‌دهند که بعید است در یک جلسه بتوانید دوستی پیدا کنید. با این حال، این اعداد فقط یک میانگین هستند. تحقیقی نشان داد که ما می‌توانیم با به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد خود و سوال کردن از دیگران، این روند را تسریع کنیم.

در یک آزمایش، دو فرد کاملا غریبه تنها پس از ۴۵ دقیقه با پرسیدن تدریجی سؤالات شخصی از یکدیگر احساس دوستی صمیمی کردند. البته اگر نمی‌خواهید در زندگی واقعی اینقدر سریع با شخصی صمیمی شوید، می‌توانید کمی درباره خودتان با دیگران صحبت کنید و سوالاتی صمیمانه از آن‌ها بپرسید. این به شما کمک می‌کند سریعتر دوست شوید.

گام ۷۱ روز  جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

 

بدانید که هیچکس از شما انتظار اجرای برنامه را ندارد

 

در موقعیت‌های اجتماعی، لازم نیست احساس کنید باید نمایشی ارائه دهید یا نقابی بر چهره داشته باشید. به جای تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران، می‌توانید به سادگی دوستانه و عادی رفتار کنید. نیازی نیست خود را وادار به ایجاد انرژی یا صحبت طنز آمیز کنید. رفتار طبیعی و عدم تلاش برای دیده‌شدن باعث می‌شود جذاب‌تر به نظر برسید.

 

گام ۷۲ روز  شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲

 

با افراد دارای علایق مشترک ملاقات کنید

 

برای توسعه روابط اجتماعی، در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که بتوانید با افرادی با علایق مشترک ملاقات کنید. برقراری گفتگو با کسانی که علاقه‌مندی‌های مشابهی دارند، آسان‌تر است. به علایق خود فکر کنید و ببینید چگونه می‌توانید آنها را به فعالیت‌های اجتماعی تبدیل کنید. برای مثال، اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، آیا گروه‌هایی هستند که بتوانید به آنها بپیوندید؟ ملاقات با افراد جدید و اجتماعی شدن در محیط‌های جدید، کلیدی برای رشد زندگی اجتماعی است.

گام ۷۳ روز  یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

 

از طریق دوستانتان با افراد جدید آشنا شوید

 

برای ملاقات با افراد جدید، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی افرادی که قبلاً می‌شناسید استفاده کنید. به عنوان مثال، دوستان خود را دعوت کنید تا دوستانشان را نیز به رویداد یا ملاقاتی بیاورند. این روش می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی با افراد جدید آشنا شوید.

گام ۷۴ روز  دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲

 

ابتکار عمل را به دست بگیرید

 

افراد اجتماعی فعال هستند و می‌دانند روابط نیاز به نگهداری دارند، بنابراین با تماس گرفتن با دیگران و صرف وقت با دوستانشان، ابتکار عمل را به دست می‌گیرند. روش‌هایی برای ابتکار عمل شامل پیگیری سریع با افراد جدید، پیشنهاد دیدارهای حضوری، و ارسال پیام به کسانی که مدتی از آنها خبری نداشته‌اید، می‌باشد.

 

پیشنهاد دیدارهای حضوری، و ارسال پیام به کسانی که مدتی از آنها خبری نداشته‌اید، می‌باشد.

 

گام ۷۵ روز  سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲

 

خود را به عنوان یک فرد اجتماعی تجسم کنید

 

هر زمان که برای معاشرت با افراد آماده می‌شوید، سعی کنید خود را به عنوان یک فرد اجتماعی تجسم کنید. تجسم کردن هم می‌تواند به شما کمک کند از نظر اجتماعی کمتر احساس اضطراب کنید و هم شما را در معاشرت بهتر می‌کند.

ما انسان‌ها تمایل داریم مسائل را پیچیده کنیم (مانند نحوه رفتار کردن با دیگران). اما اگر در مورد آن فکر کنید، از قبل به خوبی می‌دانید که یک فرد ماهر اجتماعی چگونه عمل می‌کند. ما به طور ناخودآگاه از فیلم‌ها و از مشاهده دیگران، تصویری از یک فرد اجتماعی در ذهنمان ساخته‌ایم. آن‌ها آرام و مثبت هستند، با اعتماد به نفس ارتباط چشمی برقرار می‌کنند، لبخند می‌زنند، رابطه خوبی ایجاد می‌کنند و… .

اگر می‌دانید که یک فرد اجتماعی چگونه رفتار می‌کند، کار آسان‌تری در پیش دارید. می‌توانید هر چند وقت یک‌بار سعی کنید نقش یک فرد اجتماعی را بازی کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا در طول زمان به آن فرد نزدیک شوید و به بخشی طبیعی از شخصیت شما تبدیل شود.

گام ۷۶ روز  چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲

 

پیشنهاد دیدارهای حضوری، و ارسال پیام به کسانی که مدتی از آنها خبری نداشته‌اید، می‌باشد.

 

گام ۷۷ روز  پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲

 

خود را مجبور کنید به رویدادهای اجتماعی بروید (گاهی اوقات)

 

گاهی اوقات خوب است خود را مجبور کنید در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید، حتی اگر حس نمی‌کنید دوست دارید بروید. این می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های اجتماعی خود را تمرین کنید و دایره اجتماعی خود را گسترش دهید. با این حال، باید مراقب باشید که در موقعیت‌هایی که ممکن است تحت تأثیر افراد منفی شرکت نکنید.

 

گام ۷۸ روز جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲

 

بدانید که لازم نیست تا آخر رویداد بمانید

 

پذیرفتن دعوت‌ها خوب است، اما نیازی نیست تا پایان هر رویداد بمانید. مهم این است که یاد بگیرید دعوت‌ها را بپذیرید و در رویدادها حضور داشته باشید. می‌توانید پس از مدتی از رویداد خارج شوید، به ویژه بعد از کاهش اضطراب اولیه. ترک زودهنگام رویداد پس از کاهش اضطراب می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید در موقعیت‌های اجتماعی می‌توانید کنترل خود را حفظ کنید.

 

گام ۷۹ روز شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲

 

 به افرادی که از نظر اجتماعی مهارت دارند توجه کنید

 

برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، به افرادی که در جذب دوستان و برقراری ارتباطات موفق هستند توجه کنید. می‌توانید کسی را که می‌شناسید به عنوان “مربی مهارت‌های اجتماعی” خود انتخاب کنید بدون اینکه آنها مطلع باشند. با دوست شدن با الگوی خود، می‌توانید از آنها برای کسب نکات بیشتر کمک بگیرید.

 

گام ۸۰ روز یکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲

 

تقویت هوش هیجانی

 

 

گام ۸۱ روز دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲

 

ویژگی هوش هیجانی(تصویر بالا)

 

۱. خودآگاهی

۲.مهارت‌های اجتماعی

۳. خودداری

۴. همدلی

۵. انگیزش

 

گام ۸۲ روز سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲

 

موانع خودآگاهی چیست؟

هر گونه مقاومت روانی یا چالش‌های بیرونی که در مسیر خودآگاهی قرار بگیرد، جزو موانع خودآگاهی محسوب می‌شود. برخی از موانع خودآگاهی شامل انکار و مقاومت، ترس از تغییر، ترس از احساسات ناخوشایند، ملموس ندانستن نتایج خودآگاهی یا ترس از مواجهه با خاطرات تلخ گذشته می‌شود.

 

به‌طور کلی، ساختار روانی در تلاش است با سرکوب بسیاری از افکار و احساسات آزاردهنده و ناخوشایند، از ساختار روانی محافظت کند. در حالی‌که این روند، موانع متعددی را در مسیر خودآگاهی ایجاد می‌کند.

 

 

موانع خودآگاهی چیست؟ – ۱۲ مانع اصلی و راه حل غلبه به آن ها

رشد خودآگاهی مهم‌ترین مؤلفه برای داشتن زندگی معنادار و رضایت‌بخش است. اگرچه، مسیر دستیابی به خودآگاهی چندان سرراست نیست و افراد برای حرکت در این مسیر، با موانع خودآگاهی متعددی مانند ملموس ندانستن نتایج خودآگاهی، ترس از تغییر یا ترس از مواجهه با خاطرات تلخ گذشته مواجه می‌شوند. در این مطلب از مجله فرادرس، به‌طور دقیق یاد می‌گیریم که موانع خودآگاهی چیست و با راهکارهای مقابله با آن‌ها آشنا می‌شویم. در نهایت، هنگامی که خود را بشناسیم، با دنیا به‌صورت واقع‌نگرانه‌تری مواجه می‌شویم و از زندگی ناهشیار و مبتنی بر آنچه که دیگران انتظار دارند خلاص می‌شویم.

 

 

 

فهرست موانع خودآگاهی چیست؟

در فهرست زیر، تمام موانع خودآگاهی را مشاهده می‌کنیم.

 

۱. انکار و مقاومت

۲. ترس از تغییر

۳. ترس از احساسات ناخوشایند

۴. ترس از مواجهه با خاطرات تلخ گذشته

۵. تحمل نکردن سختی خودآگاهی

۶. ملموس ندانستن نتایج خودآگاهی

۷. تحمل نکردن سختی تغییر عادات

۸. نداشتن زمانی برای تفکر عمیق

۹. حواس‌پرتی‌های بیرونی

۱۰. گفتگوی منفی با خویش

۱۱. عدم دریافت بازخورد

۱۲. بی‌صبری

حال که با اسامی انواع موانع خودآگاهی آشنا شده‌ایم، می‌توانیم هر کدام از آن‌ها را با توجه و دقت رفع کنید.

منابع

blog.faradars.org

https://t.me/+Bo4yoYtfzig3Mzlk https://t.me/mahro1402

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا