مصاحبه با پریسا احمدی‌منش مربی کوچینگ و شخصیت‌شناسی

 

مصاحبه با پریسا احمدی‌منش مربی کوچینگ و شخصیت‌شناسی


🔴 نهادینه شدن کوچینگ در عمل مثل مهارت رانندگی است.

 


🔴بهترين آموزگاران (رهبران، منتورها) آنهايی هستند كه به تو نشان می دهند كجا را نگاه كنی اما نمی گويند چه ببينی…
«الكساندرا ترنفر»

 

وقتی استاد کلانتری عزیز در دوره سایت نویسنده  خواستن یک مصاحبه انجام بدیم چون برای اولین بارم بود، از زمان تموم شدن کلاس تمام ذهنم مشغولش شد.

چه کسی رو انتخاب کنم؟

تمام کسانی رو که اطرافم بودند لیست کردم و دکتر پریسا احمدی‌منش رو  بهترین گزینه تشخیص دادم اما یکهو مامانم حالش بد شد و من دو روز سخت درگیرش شدم و دیروز عصر یادم افتاد اما مهمون اومد و نتونستم باهاشون تماس بگیرم. ساعت ۱۱ شب تند و تند سوالاتم رو تایپ کردم و به منشی‌شون خانم هلیا عرفانی عزیز که با پافشاریش و دانش جذب مشتریش منو موقع ثبت‌نام دوره کوچینگ بعد از سمینار معرفی با استمرارشون در تماس و ارسال اطلاعات به تحسین واداشت و وادار به ثبت نام در دوره کرده بود با خجالت و عذرخواهی پیام دادم. لیست سوالاتم‌ و درخواستم‌ رو ارسال کردم. می‌دونستم وقت کمه اما چاره‌ای نداشتم. فقط می‌ترسیدم خانم دکتر بعلت اشتغال زیادشون نتونند جوابگو باشند اما برخلاف تصورم ایشون پذیرفتند و ده تا سوالم رو در کمال دقت بصورت وویس برام ارسال کردند و اثبات کردند که در حرفه کوچینگ در عمل هم  سرآمد هستند من تمام گفته‌های ایشون رو با دقت تمام از وویس‌هاشون بدون هیچ دخل و تصرفی نوشتم.

 

خودم که در دو ماه که از دوره‌شون میگذره  ازشون بسیار آموختم. هم تحول خودم و هم زندگی‌م رو مدیون دانش و تخصص و مهارت کوچینگی و نحوه عالی ارائه مطالب در کلاس‌ آنلاین‌شون و موهبتی در زندگیم می‌دونم.

 

 

  چرا این شغل را انتخاب کردید؟

 

بنده سال‌ها در صنعت بودم رشته تحصیلیم از مهندسی برق شروع شد. ده سال در صنعت برق مشغول به فعالیت بودم تا این که به سمت مدیریتی رسیدم و ۱۵۰ نفر نیرو داشتم. اونجا بود که متوجه شدم خیلی از آدم‌های متخصص که تخصص‌های خیلی بالایی دارند اما در ارتباط با مهارت‌های نرم، درک متقابل، خشم هم در واقع کارکردن در تیم، مهارت‌های مدیریت زمان، مهارت‌های خودشناسی ، مهارت‌های ارتباط موثر ضعف دارند و این در واقع نقطه آغاز جرقه‌ای شد که من برم به سمت مهارت‌های نرم و توانمندسازی منابع انسانی که زمینه‌ساز یادگیری مهارت‌های کوچینگ و شخصیت شناسی شد.

 جرقه انتخاب شغلتان از کی بود؟

 

جرقه انتخاب شغل من از مهارت شخصیت شناسی شروع شد جایی که در مسیر بالا که عرض کردم با کتاب شخصیت شناسی مواجه شدم، در مبحث نظریه‌های شخصیت و بسیار دنیای منو تغییر داده مصمم شدم که این مهارت رو به آدمای بیشتری آموزش بدم و همون‌جوری که برای خودم معجزه‌ای در زندگیم بود بتونم اینو به افراد دیگه هم منتقل کنم. در مسیر ادامه مباحث شخصیت شناسی کوچینگ رو هم مهارت بسیار قشنگی دیدم که میتونه مکمل این رسالتم باشد.

  غیر از حوزه تخصصی تان کتاب می‌خوانید؟

 

چون متخصص‌محورم در حوزه تخصصی خودم هست اما چون حوزه تخصصی‌ام رو مهارت‌های نرم می‌دونم و تخصصی‌ترینش کوچینگ و شخصیت شناسی هست کتاب‌هایی که در حوزه توانمندسازی منابع انسانی و مبحث توسعه فردی و شغلی باشند می‌خونم.

  اولین کلاس یا دوره تون رو بخاطر دارید؟ حستون رو بگید لطفا.

 

اولین کلاسم در حیطه کوچینگ کلاس شخصیت شناسی بود که با این که حدود شش ساعت پشت سرهم بود در کمال تعجب بعدش دیدم که اصلا خسته نیستم و بسیار اشتیاق دارم و این باز منو مصمم‌تر می‌کنه که به آدم‌ها کمک کنم تا رسالت شغلی‌شونو پیدا کنند و اگر رسالت شغلیشون همون شغل و بیزنس‌شون باشه خستگی‌ناپذیر میشن و بعد از ساعت‌ها فعالیت هم‌چنان حس خوب دارند.

 

  جذابترین یا بدترین خاطره کلاس‌تون چیه؟

 

جذاب‌ترین خاطره کلاسم که بعد بارها تکرارشد پیامی بود از زوجی که از هم جدا شده بودند و بعد از این آموزش پیام دادند که دوباره به هم برگشتند.

و متوجه شده‌اند که در نقطه درک متقابل با هم مسئله دارند. بدترین خاطره‌ای که دارم هم از یکی از کلاس‌هام بود که تا سه روز مونده به کلاس ما ثبت‌نامی خیلی کمی داشتیم و فکر می‌کردم این کلاس تشکیل نمی‌شه. چون هنوز تجربه اینو نداشتم که خیلی از ثبت‌نام‌ها در روزهای آخر اتفاق می‌افته.

و این منو خیلی اذیت کرد. می‌خواستم کلاس رو کنسل کنم امممممممما در کمال تعجب دیدم که سه روز آخر ظرفیت کلاس پر شد و این تجربه‌ای شد برای دوره‌های بعدی.

  کوچینگ به دقت و تمرکز زیادی نیاز داره، چطور در خودتون نهادینه‌اش کردید؟

 

کوچینگ به دقت و تمرکز نیاز داره،  یک مقدار این با نوع نگاه من متفاوته. من نوع نگاهم اینه که اگر کوچینگ در یک فردی نهادینه بشه بصورت یک مهارت و در درجه دوم بصورت نگرش، اجرایی کردنش کار آسونی می‌شه اما سختی‌ش اونجاست که تکرار کنم، تکرار و تمرین زیادی می‌طلبه. وقتی

تمرین زیادی بکنم مثه مهارت شنا، مثل مهارت رانندگی دیگه استفاده کردن ازش آسون می‌‌شه.

 اگر این شغل رو انتخاب نمی‌کردید چه شغل دیگری انتخاب می‌کردید؟

 

اگه این شغلو انتخاب نمی‌کردم خیلی جوابش سخته چون این رسالت شغلیم هست که بعد از سال‌ها پیداش کردم و فوق‌العاده باهاش حس خوبی دارم و حتی نمی‌تونم تصور شغل دیگری داشته باشم اما اگر مجبورم پاسخ این سوال رو بدم شغل دیگرم می‌تونه مدیر منابع انسانی در یک سازمان بزرگ باشه.

  عوامل موفقیت تون در کوچینگ را چه چیزی می‌دونید؟

 

عوامل موفقیتم در کوچینگ رو بصورت چند عامل اشاره می‌کنم:

اولین عاملش اینه که دوسش داشتم.

دومین عاملش اینه که پشتکار خیلی مهمه.

این که ما فقط چیزی رو دوست داشته باشیم اما توی اون حوزه پشتکار، تلاش و استمرار نداشته باشیم ما رو به جواب نمی رسونه.

سومین عامل موفقیتم تحصیل در رشته روانشناسی

و چهارمین‌اش ده سالی که در صنعت و در ارتباط با مدیران و سازمان‌ها بودم خیلی کمکم کرد که کوچینگ مدیران و کوچینگ سازمان‌ها رو در سازمان‌هایی که تدریس می‌کنم در واقع چون نگاه مشترک و درک مشترک خوبی از سازمان‌ها دارم این باعث رضایت اون افراد میشه رو بدست بیارم.

 

  رهنمودتون به کسانی که این متن رو می‌خونند چیه؟

رهنمودم به کسانی که این متن رو می‌خونند اینه که در کنار مهارت‌های تخصصی یا همون مهارت‌های سخت که دارند که در دانشگاه یاد گرفتند یا در هرجای دیگری حتمن مهارت‌های نرم رو یاد بگیرند مثل مهارت‌های خودشناسی، مهارت‌های کوچینگ. چون بشدت در میزان موفقیت افراد تاثیر گذار هستش. افراد زیادی رو می‌بینم که مهارت‌های سخت یا تخصص‌های بالایی دارند در گریدهای بالای دانشگاهی درس خوندند اما چون روی مهارت‌های نرم خودشون روی تفکر و نوع نگاه خودشون، روی بهتر فکر کردن‌شون کار نکردند نتونستند به موفقیت‌هایی که لیاقتش رو دارند برسند بخاطر همین پیشنهادم اینه که حتما افراد روی خودشون روی آموزش خودشون سرمایه‌گذاری بکنند، تفکر خودشون رو رشد بدن.

 کسی که راهنمای شما در رسیدن به کوچینگ بود چه کسی یا عاملی بود ؟

 

کسی که راهنمای من در کوچینگ بود در واقع همان داستانی بود که در بالا تعریف کردم. مسائلی‌که در زندگی و شغل خودم بهش رسیدم. عارضه‌هایی رو دیدم و راه برون‌رفت از این عارضه‌ها رو در مهارت کوچینگ دیدم که افراد روی نگرش‌هاشون روی مهارت‌های توانمندسازی خودشون کار کنند.

با سپاس بسیار از خانم دکتر احمدی‌منش عزیز که برام الگوی یک انسان فرهیخته‌ی بسیار دوست‌داشتنی و یک کوچ عالی و یک مربی کوچینگ بسیار قدرتمند هستند.

اگر دوست دارید بیشتر با ایشون آشنا بشید لینک پیج اینستاگرام‌شون رو براتون می‌ذارم.

https://www.instagram.com/reel/C0RybdoI3Gz/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

 

https://pahmadimanesh.ir/free-coaching/ آدرس سایت‌شون

🔸آدرس موسسه جهت شرکت کنندگان دوره حضوری
مشهد ، بلوار دانش‌‌آموز ، اوایل دانش‌آموز ۳۱ ( بلوار مهران ) پلاک ۴۱۵ ، زنگ وسط
جلسات حضوری سه شنبه‌ها راس ساعت ۱۸ الی ۲۰:۳۰

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا