چرادرقهوه قجری ثبت نام میکنم؟مجلس گردان:معین پایدار

لزوم شرکت درقهوه قجری چیست؟

⚜️ قهوۀ قجری چیه اصلاً؟

قهوۀ قجری یا همون قاجارخوانی و قاجارنویسی دراَصل یه دورهمی صمیمانه و دوستانه‌ از جنس دورهمی‌های کتاب‌خوانی و کتاب‌محوره که دوتا هدف کلی و اصلی داره:

۱. آشنایی با نثر دورۀ قاجار به‌عنوان نثری که شالودۀ نثر معاصر امروز رو تشکیل می‌ده. تو دوران قاجار نثر فارسی طی آشنایی نویسنده‌ها با کتاب‌ها و حوزه‌های مدرن اروپایی دست‌خوش یک‌جور پوست‌اندازی شد و از اون حالت ادبی‌زده و تک‌بعدی دراومد و به‌سمت سادگی و کارآمدی و چندگانگی پیش رفت. 

۲. آشنایی با مسائل تاریخی و سیاسی و اجتماعیِ دوران قاجار به‌عنوان دورانی که ایران تلاش کرد نرم‌نرم و با احتیاط از لاک سنتیش دربیاد و کم‌کم به جهان مدرن پا بذاره و تا حدی با مدرنیته سازگار بشه. این مسئله از اون بابت مهمه که حتی همین الان هم به‌طور ملموس و مشهودی، با تبعات حرکت از سنت به مدرنیته مواجهیم.

⚜️ قهوۀ قجری کِی‌ها برگزار می‌شه؟

هر شب و هر صبح. لطفاً به این هر خیلی توجه کنید که خیلی روش تأکید و غیرت داریم. قهوۀ قجری هیچ شب و هیچ صبحی تعطیل نمی‌شه؛ باز هم تأکید می‌کنم که هیچ شب و هیچ صبحی تعطیل نمی‌شه و یه جریانِ کاملاً مستمر و دائمیه؛ یعنی مثل دوره و کارگاه و کلاس نیست که موقت و محدود باشه و شروع و اتمام خاصی داشته باشه. تا زمانی که من زنده و سرپا باشم ادامه داره و وقفه‌ای طی روندش ایجاد نمی‌شه. هدف از این استمرار اینه که عادت ایجاد بشه و بهره‌وری به حداکثر برسه.

ــ شب‌ها برنامۀ اصلی برگزار می‌شه، مفصل‌تر و متنوع‌تره و شامل دو شب قاجارنویسی هم می‌شه.

از ۲۰:۳۰ تا ۲۲:۰۰

ــ صبح‌ها جنبۀ فرعی داره و بیش‌تر برای کسایی در نظر گرفته شده که به هر علتی نمی‌تونند تو نوبت شب‌ شرکت کنند. نوبت صبح قاجارنویسی نداره.

۵:۳۰ تا ۶:۰۰

لینک ورود به هر دو نوبت دقیقاً یکیه:

https://www.skyroom.online/ch/madresenevisandegi/qajarnevisi

⚜️ قاجارنویسی یعنی‌چه؟

طی نوبت شب، پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها مخصوص قاجارنویسیه. اشتباه نکنید! منظورم این نیست که حین برگزاری نشست تازه بشینیم زور بزنیم و متن بنویسیم. اعضای دورهمی در طول هفته، اگه دوست داشتند تلاش می‌کنند که یه متن با سبک‌وسیاق قاجاری بنویسند. سبک‌وسیاق قاجاری رو هم طی همون نشست‌های قاجارخوانی یاد می‌گیرند. متنشون رو حداقل یه روز قبل از نشست برای من می‌فرستند و اگه تأیید کردم، تو نشست‌های قاجارنویسی بررسی و نقدش می‌کنیم تا قاجاری‌تر بشه.

   

⚜️ خب مگه شروع نشده؟ الان بیایم عقب نیستیم؟

به این نشست‌ها به‌چشم کلاس و دوره و کارگاه نگاه نکنید. قرار نیست لزوماً یه موضوع مشخص و صفروصدی رو یاد بگیرید. بهش به چشم یه جوی آب نگاه کنید که هر وقت و از هر جاش خواستید می‌تونید آب بردارید، حالا چه یه جرعه، چه یه تانکر. این‌که چه‌قدر از این آب روون استفاده کنید، بستگی به علاقه و زمان خودتون داره. ما بی‌دریغ و نامحدود ارائه می‌دیم. کاری هم نداریم که کی میاد و کی نمیاد. به‌قول معروف، ما خر خودمون رو می‌رونیم.

⚜️ اوکی. حله. حالا پولش چی؟ چندی باید پیاده بشیم؟

مطلقاً رایگانه!

اولش یه مبلغ خیلی کم در نظر گرفتیم که انصافاً جوک بود: ماهی ۹۹ هزار تومن. همین مبلغ کم رو هم فقط برای این گذاشتیم که ثبت‌نام‌کننده تا حدی خودش رو ملزم کنه که منظم و مستمر توی نشست‌ها شرکت کنه؛ ولی الان حتی اون مسئله هم برامون مهم نیست و دوست داریم هر کسی فارغ از هر گونه محدودیت و معذوریت، تا حد ممکن از این نشست‌ها بهره ببره. قربة عند الله!

⚜️ ایول! می‌خوام بیام. کِی و کجا بیام؟

قبل از این‌که هر کاری بکنید، وارد این لینک بشید و این متن رو با دقت تمام مطالعه کنید. حتی اگه هیچ چیزی هم متوجه نشدید، باز هم چندین و چند بار بخونیدش. این متن به‌نوعی مانیفست برنامۀ قهوۀ قجریه.

https://madresenevisandegi.com/26997/ghajarnevisi/

این‌جا هر چیزی که قراره دربارۀ جزئیات برگزاری نشست‌ها بدونید اومده. پول هم لازم نیست بدید؛ ولی اگه پولتون زیادی کرده و دوست دارید پول بدید، از همون لینک آخرش پولتون رو واریز کنید. نکردید هم نکردید؛ حلالاً طیّباً طاهراً.

خب بعدش که خوندیم چی؟

بعدش از طریق این دوتا لینک وارد کانال و گروه تلگرامی قهوۀ قجری بشید و بیاید که هم‌دیگه رو ببینیم.

 لینک کانال: https://t.me/+fPtv3RN7TqM4NDMx

لینک گروه: https://t.me/+UaSBnrMtfYJiNGFk

⚜️ فیلم و صوتش ضبط هم می‌شه؟

فیلمش نه. صوتش بله. ولی زیاد به صوت اتکا نکنید. می‌خوایم هر شب دور هم جمع بشیم و متن قاجاری بخونیم و عشق کنیم و سرخوش بشیم؛ برای همینه که موسیقی سنتی ایرانی هم پخش می‌کنیم. دورهمی قهوۀ قجری اسمش روشه: دورهمی. کلاس ادبیات نیست که بخواید نکته‌برداری کنید و تست بزنید و امتحان بدید. نکته‌کاوی هم می‌کنیم ولی سرخوشانه!

این آیدی منه:‌ @paydarmoeen

من از۱۲ آذرماه شرکت کردم وبسیاربهره بردم به شماهم پیشنهادش می کنم دوستان🌹🥰

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا