مروری بر فیلم «بدل شیطان»

بدل شیطان

(The Devil’s Double)

یک فیلم انگلیسی زبان بلژیکی-هلندی محصول ۲۰۱۱ به کارگردانی «لی‌تاماهوری» نویسندگی مایکل توماس با بازی «دومینیک کوپر» در نقش دوگانه‌ی «عدی صدام حسین» و «لطیف یحیی» است. در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۱ در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۱ منتشر شد و در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۱ توسط لاینزگیت در سینماها محدود اکران شد.[۱][۲]

 

 

ماجراهای این فیلم برگرفته از کتاب «من فرزند رئیس‌جمهور بودم» نوشته‌ی لطیف یحیی، افسر وظیفهٔ سابق عراقی ساخته شده‌است. این کتاب در اواخر دهه نود منتشر شد. لطیف یحیی در این کتاب تجربه‌اش را از زندگی عدی صدام، پسر بزرگ صدام حسین بیان می‌کند که یک زندگی پر از خشونت، بی‌رحمی و ابتذال بوده‌است. این فیلم وقایع سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۷ عدی حسین و لطیف یحیی را نشان می‌دهد.[۳]

بدل شیطان نقدهای تقریباً مثبتی از طرف منتقدان فیلم و سینما دریافت کرد.

منبع«ویکی پدیا» [۱] [۲][۳]

 

بهتون پیشنهاد می‌کنم حتما ببینیدش. من از فیلیمیوم دیدمش. قبلاً در مورد عدی و قصاوتش بسیار شنیده بودم و این فیلم مستندی بر این ادعاست چون برگرفته از واقعیت و خاطرات لطیف یحیی بدل  اوست.

جریان این فیلم در سال 1983 اتفاق می‌افتد یعنی زمانی که عدی صدام برای مصون ماندن از ترور ، لطیف یحیی را که شبیه او بود مجبور کرد برای شرکت در مراسم‌های عمومی به جای او ظاهر شود.

 

لطیف یحیی در اغاز با این کار به شدت مخالفت می‌کند اما پس از شکنجه شدن وتهدید به کشتار تمام افراد خانواده‌اش تنها یک راه که اطاعت است را در پیش روی خود می‌بیند.

 

این فیلم بر رابطه میان عدی و لطیف که می بایست بدون چون و چرا فرمان‌های عدی را اجرا کند متمرکز شده است.

 

دومینک کوپر هنرپیشه انگلیسی نقش عدی و بدل وی لطیف را بازی می‌کند لطیف یحیی بدل عدی که در زمان تصویربرداری فیلم و بر روی پرده رفتن آن در لندن حضور داشت از احساسش پس از بیست سال انتظار این فیلم سخن می گوید:

از اینکه همچنان زنده‌ام احساس خوشبختی می‌کنم وقتی در فیلم به لطیف و عدی در لباس نظامی‌شان نگاه می‌کنم به خاطراتی دردناک دورانی بازمی‌گردم که با ترس و لرز زندگی می‌کردم این فیلم حقیقت وحشتناک آن زمان را به نمایش درآورد.

 

در برخی از صحنه‌های این فیلم صدام رئیس جمهور معدوم عراق حضور دارد و به روابط وی با فرزندش عدی پرداخته شده است روابطی که پس از قتل یکی از نزدیکان صدام به دست عدی خشم بر آن سایه افکنده بود.

 

فیلم بدل شیطان را لی تاماهوریِ نیوزیلندی کارگردانی کرده است وی درباره این فیلم می گوید:

نخواسته‌ام داستان لطیف یحیی بر دیدگاه من درباره این فیلم تاثیر بگذارد و یا اینکه در واقعیت آنچه رخ داده است فرو بروم بلکه این فیلم بر اساس متن برگرفته شده از کتاب لطیف یحیی ساخته شده است کتاب «من فرزند رئیس جمهور بودم» بسیار جالب بود من این کتاب را خواندم و سپس از آن مطالبی برگرفتم این فیلم برگرفته از داستان لطیف یحیی است اما در این فیلم حوادثی که رخ نداده و همچنین صحنه‌های خیالی نیز وجود دارد.

 

این فیلم با عملیات ترور عدی در سال 1997 پایان می‌یابد عملیاتی که باعث وارد آمدن جراحات شدیدی به عدی شد جراحاتی که تا پایان زندگی عدی یعنی تا سال 2003 که در شهر موصل به همراه برادرش قصی به دست نیروهای امریکایی به قتل رسید دامن‌گیر وی بود.

 

منبع:

entekhab.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا