مقاله چیست؟

مقاله چیست
مقاله نویسی از جمله مهارت هایی است که افراد تحصیل کرده دانشگاهی باید در خصوص شرایط مقاله نویسی و نگارش آن اطلاع کافی داشته باشند. در پاسخ به سوال مقاله چیست می توان اشاره کرد که مقالات دانشگاهی به انواع مختلفی تقسیم بندی شده که این دسته بندی بر اساس سطح علمی هر یک از آن ها می باشد و هر کدام از اجزای مختلفی نیز تشکیل شده اند.افراد در دوران تحصیل خود با تعریف مقاله آشنا می شوند و تا حدودی در رابطه با شرایط مقاله نویسی ابتدایی آشنا می شوند و در مقاطع بالاتر و دانشگاهی به اهمیت ارائه مقاله بیشتر پی می برند. در این مرحله برای نوشتن یک مقاله اصولی که قابل تایید مجلات معتبر باشد، آشنایی با نحوه نگارش مقاله، ساختار دقیق آن و شرایط نوشتن مقاله دانشجویی از اهمیت بالایی برای دانشجویان برخوردار خواهد بود.

مقاله نوشتاری بین یک تا سی صفحه است که توسط محققان دانشگاهی و یا دانشجویان حوزه های مختلف دانشگاهی نوشته و در صورت اخذ مجوزهای لازم به چاپ می رسد. مهم ترین مرحله برای نوشتن مقاله، انتخاب موضوع و سپس تیتر بندی کردن محتوای آن است. در واقع مقاله همانند یک پایان نامه کوچک شده هست که اطلاعات را در طی چند صفحه کوتاه در اختیار مخاطبین خود قرار می دهد.

برای نگارش مقاله نمی توان سبک واحدی را در نظر داشت، چرا که مقالات بر اساس دسته بندی هایی که دارند به سطوح مختلف علمی تقسیم شده و بر این اساس نوع نگارش و جزئیاتی که باید در آن ها به کار برد با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل در این مقاله در ابتدا یک توضیح مختصری در پاسخ به مقاله چیست داده شده و سپس جزئیات شرایط مقاله نویسی را بررسی و به سوال چگونه مقاله بنویسیم پاسخ داده خواهد شد.

مقاله چیست؟

آشنايى با فن و شرایط مقاله نويسى يكى از ضرورت هاى نويسندگى است. به ويژه پس از مشروطيت، اين گونه از نگارش در زبان فارسى گسترش يافت و امروز يكى از پايه هاى نوشتن به شمار مى رود. در ادامه برای پاسخ به این سوال که مقاله چیست؟ و حاوی چه اطلاعاتی می باشد؟ می خواهیم اطلاعاتی را ارائه نماییم.

مقاله انشايى است كه حجم متوسطی داشته و در مورد موضوعى معين بحث مى كند. نويسنده بايد حدود موضوع را رعايت کرده و با رسايى و روشنى آن را توضيح دهد. به عبارت دیگر مقاله نوشته اى است كه درباره موضوعى خاص با حجمى متوسط نوشته مى شود.

مقاله معمولا در روزنامه، گاهنامه و گاه در كتاب جاى مى گيرد. در جهان امروز، مقاله عرصه اى گسترده دارد و موضوعات گوناگون را در بر مى گيرد. امروزه مقاله نویسی در سطح دانشگاه نیز کاربرد زیادی داشته و می توان تاثیر نگارش آن را در رزومه تحصیلی دانشجویان مشاهده نمود.

شرایط مقاله نویسی

برای نوشتن مقاله رعات شرایطی لازم است و همین طور بدون آمادگی نمی توان برای نگارش مقاله حتی در سطوح پایین علمی اقدام کرد. برخی از شرایط مقاله نویسی را در بخش زیر ارائه داده ایم تا دانشحویان با نحوه نوشتن مقاله دانشجویی و شروع به کار آشنا شوند.

احاطه به موضوع مقاله به خصوص در نگارش مقاله علمی پژوهشی
صداقت و حسن نيت كه شرط قلم زدن
درنظر گرفتن مصلحت هاى جامعه، و نه منافع فرد يا گروه خاص
گشودن گرهى از گره هاى علمى، اجتماعى، و … از طريق گزينش موضوعاتى كه طرح آن ها در جامعه دردى را دوا مى كند

مقاله از اجزای متفاوتی تشکیل شده که نویسنده ملزم به رعایت آن است. در واقع تمامی مقالات از بخش چکیده و مقدمه آغاز شده و تا نتایج پژوهش پیش می رود تا یافته های تحقیق را در اختیار مخاطبان قرار دهد. برای مطالعه اجزا تشکیل دهنده مقاله می توانید به مطالعه مقاله زیر بپردازید.

بیشتر بخوانید: اجزای اصلی مقاله

مراحل نگارش مقاله

برای نوشتن مقاله، علاوه بر شرایط ذکر شده، باید مراحلی را نیز طی کرد. مراحل نگارش مقالاتی که در سطح دانشگاهی نوشته می شوند معمولا توسط اساتید و یا مجلات علمی که قصد پذیرش و چاپ آن ها را دارند، در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. اما به طور کلی می توان گفت برای نگارش مقاله باید به مراحل زیر توجه نمود.
یافتن موضوع

اين كار، بايد پس از تأمل كافى و با انديشه گره گشايى و خدمت صادقانه صورت پذيرد، نه به صرف تفنّن يا سفارشى را پاسخ گفتن.

تفکر درباره موضوع و تنظیم طرح

در اين مرحله، بايد انديشيد كه چه وجوهى از موضوع را بايد شكافت از كجا بايد شروع كرد و به كجا ختم نمود، چه شواهدى را بايد ارائه كرد و چه دستاوردى در نظر است.

یادداشت برداری از منابع

بايد نكته هاى مهمى را كه بعداً در مقاله چيده مى شوند، از منابع گوناگون و گاه از گنجينه ذهن خويش فراهم آوريد. ثبت نشانى دقيق منابع را هرگز فراموش نسازيد، زيرا نويسنده امين كسى است كه نام منابع مورد استفاده را با كمال انصاف ذكر نمايد.

تنظیم و اصلاح یادداشت ها

در اين مرحله، يادداشت هاى پراكنده كنار هم قرار مى گيرند و پيش نويس متن مقاله از چينش آن ها پديدار مى شود. ترتيب منطقى و نظم ساختارى هرگز فراموش نشود.

تهیه متن نهایی مقاله

ويرايش و بازنگرى پيش نويس و تهيه متن پاك نويس سبب مى شود كه نويسنده اطمينان يابد كارى منطبق با ميزان هاى نگارشى و ويرايشى انجام داده است.

تعیین عنوان

بهتر است در تعيين عنوان شتاب نكنيم و آن را به مرحله آخر واگذاريم، زيرا پس از احاطه يافتن به متن خويش، بهتر مى توانيم عنوانى گويا و درخور براى آن برگزينيم. عنوان بايد آيينه مقاله، كوتاه، آهنگين و پرطنين، روان و شيوا باشد.

جالب است بدانید که پایان نامه نویسی نیز ساختار مشابهی به مقاله نویسی دارد، اما به مراتب از آن تخصصی تر است در این مطلب به در رابطه با اینکه مقاله نویسی چیست و شرایط مقاله نویسی صحبت شده و در مقاله ای که در ادامه معرفی شده به توضیح ساختار پایان نامه پرداخته شده است.
بیشتر بخوانید: ساختار پایان نامه
حجم و گستره مقاله

معمولا مقاله هر چه كوتاه تر و در عين حال رسا باشد، خوانندگان بيشترى را به خود جلب مى كند. با اين حال، گاه موقعيت ايجاب مى كنند كه مقاله حجمى زياد بيابد. روى هم رفته، حجم يک مقاله به اين عوامل بستگى دارد :

موضوع مقاله: مثلا موضوعات علمى معمولا حجمى بيشتر مى طلبند.
سطح مخاطب
مجموعه اى كه مقاله در آن چاپ مى شود
ويژگى هاى زمانى و مكانى در تاريخ درج مقاله
توان مقاله نويس
سطح نگارش مقاله

سطح نگارش مقاله بايد دقيقاً با نياز و فهم مخاطب هماهنگ گردد. مثلا اگر مقاله اى اقتصادى براىمخاطبان عام نوشته مى شود، هرگز نبايد سرشار از اصطلاحات ويژه اقتصادى باشد. حتّى اگر نويسنده ناگزيراز طرح مباحث تحقيقى و فنى در چنين مقاله اى است، بايد آن ها را خالی از هر گونه تعبير ويژه و خاص مطرح كند و زبان (نه مطالب) را به سطح فهم مخاطبان خويش نزول دهد.

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می دانند مقاله نمونه کوچک شده پایان نامه است.

علاوه بر موارد ذکر شده، محققین باید بدانند که اگر تعداد مقالات منتشر شده آنان افزایش یافته و بتوانند استنادهای بیشتری را دریافت نمایند، در نهایت احتمال حضور آن ها در لیست یک و دو درصد دانشمندان برتر دنیا افزایش می یابد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا