مروری بر فیلم هشتصد نفر

اگر به صرف زمان خود اهمیت می‌دهید نبینیدش.

جز اتلاف وقت حاصلی ندارد مگر اینکه عاشق فیلم جنگی باشید و جلوه‌های بصری.

 

از نظر من فیلم هشتصد نفر از آن فیلم‌های مزخرفی است که وقتی دیدی مجبور می‌شوی تا آخرش را ببینی (دو ساعت و نیم) و بعدش مثل من از صرف این مدت زمان پشیمان می‌شوید. از نظر من تمامن شعاری و قهرمان پروردن از مردم عادی و کشاورز و وضعیت اسفبارشان است که  با ترس و لرز و اکراه مجبور می‌شوند بجنگند و در طی روند فیلم از دیدن شجاعت هم‌رزمان‌شان ناگهان بسیار شجاع می‌شوند و جان بر کف.

حیف از  وقتی که صرفش شود. و جالب است که پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۰ در جهان می‌شود.

هیچ شخصیت پردازی نداشت و قهرمانان جان بر کف ناگهان از میان همان ترسوها که خود را در گوشه‌ی انبار پنهان می‌کردند و از فرمانده شجاع‌شان کتک می‌خوردند و چند تنی هم با قساوت به تیر بسته شدند،  ناگهان در یک صحنه‌ی حمله می‌روییدند و تو متوجه نمی شدی چه کسی بود که ناگاه  چنین جان‌فشانی کرد. آن هم با بستن بسته‌های مواد منفجره به دور خود و پریدن از طبقه سوم یک انبار.

فیلم جنگی – تاریخیِ

The Eight Hundred – هشتصد نفر محصول ۲۰۲۰ کشور چین قصه‌ی سربازان جنگی یک‌طرفه را قبل از  جنگ جهانی دوم بین چین و ژاپن روایت می‌کند. حکایت سربازانی است که بیهوده و از سر ناچاری جان دادند تا چین سقوط نکند و در نهایت سقوط کرد.

 

نام فیلم : هشتصد

ژانر : اکشن ، درام ، تاریخی

زبان : انگلیسی

مخاطب :بزرگسالان (+۱۳)

کارگردان : Hu Guan

بازیگران : Zhi-zhong Huang ، Zhang Junyi ، Hao Ou با

نویسنده : Hu Guan ، Rui Ge

کشور تولید کننده : چین

مدت زمان پخش : ۱۴۹ دقیقه

منبع: imdb.com

فیلم هشتصد ، در اواخر دهه‌ی سی میلادی است و گروهی از سربازان چینی را نشان می‌دهد که درست در زمانی که نیروهای ژاپنی، چین را تحت فشار قرار می دهند ، به دفاع چهار روزه از مجموعه انبار شانگهای می پردازند.

محاصره کردن انباری در سال ۱۹۳۷ و قبل از جنگ دوم جهانی توسط امپراطوری ژاپن در زمان نبرد شانگ‌های، نقطه شروع تنش یک ملت بود. چین در آن نبرد شکست خورد، اما پیروز جنگ بود و مقاومت هشتصد قهرمان آن افسانه‌ای است که تا امروز بر سر زبان‌ها باقی مانده است.

گوآن هو، کارگردان نسل سوم سینما، این اتفاقات مهم تاریخ معاصر چین را در هشتصد Eight Hundred روایت می‌کند.

 

 


داستان فیلم کمی پس از شروع جنگ دوم چین و ژاپن اتفاق می‌افتد. هنگ بزرگی از ارتش انقلابی ملی انبار بزرگی را برای ۵ روز محاصره می‌کنند تا پوششی برای نیروهای عقب‌نشینی فراهم کنند تا بتوانند از رود سوژو عبور کنند. این گروه شامل سربازهای کهنه‌کار، شهروندان عادی و افراد رانده شده بود که مجموع آن‌ها به بیش از ۴۰۰ نفر می‌رسید.

 

 

هشتصد Eight Hundred نیز مانند دانکرک و فیلم ۱۹۱۷ پر از صحنه‌های جنگی و سربازان گلی و خون‌آلود است. تیم کروسبی، مسئول جلوه‌های ویژه فیلم ایکس-من: آخرالزمان و جیسون ترافتون، مسئول جلوه‌های ویژه فیلم A Bigger Splash، مسئولیت انجام جلوه‌های بصری این فیلم را به عهده داشته‌اند. بریت روپرت گرگسون- ویلیامز و اندرو کاوزینسکی سازندگان موسیقی این فیلم هستند.
این فیلم موفق شده است که روایت‌های خشونت‌آمیز این نبرد را به وضوح برای مخاطب به تصویر بکشد. درست است که با شخصیت‌های داستان آشنایی نداریم، اما انگار همیشه می‌دانستیم چه بر سر آن‌ها می‌آید. فیلم‌برداری زیبای چاو یو، صحنه‌های زیبای فیلم‌های شهر زندگی و مرگ ساخته لو چوآن را بار دیگر تداعی می‌کند.
با این‌ وجود، برخلاف فیلم زمین سرگردان The Wandering Earth، که جدیدترین فیلم موفق چینی بود که در عرصه بین‌المللی نیز به شهرت رسید، هشتصد Eight Hundred در مقایسه با دانکرک ساخته کریستوفر نولان، شخصیت‌پردازی ضعیفی دارد و در قسمت‌هایی درگیر کلیشه‌‌های فیلم‌های جنگی می‌شود. جالب است که هشت نویسنده، نوشتن فیلم‌نامه این فیلم را برعهده داشته‌‌اند. در قسمت‌هایی نیز برقرار کردن ارتباط عاطفی با شخصیت‌ها مشکل است.
شخصی‌ترین روایت فیلم، داستان شخصیت شیاو هوبای ۱۳ ساله، با بازی بازیگر تازه‌کار، ژنگ جونیی و برادرش دوآن وو، با بازی او هاو است. از شخصیت‌های دیگر داستان می‌توان از ليو تی بزدل، با بازی جیانگ وو، و دوستش یانگ گوآی، با بازی ونگ گیانگوآن و افسران سی جینیوان، با بازی دو چون و لاو هولو، با بازی هوانگ ژیژونگ، نام برد. باقی شخصیت‌‌ها تنها برای نشان دادن لحظه‌های مهم نبرد، در فیلم حضور دارند.

این مطلب از نوشته الیزابت کر در سایت هالیوود ریپورتر گرفته شده است.

 

منبع: بلاگ نماوا

zoomg.ir


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا